Redpack Maschinen houdt zichzelf staande in de crisis

Door de internationale bedrijfsvertegenwoordiging heeft de Britse machineproducent Redpack Maschinen de coronacrisis tot nu toe in golven doorstaan. We spraken met Markus Nöthen, die verantwoordelijk is voor de Duitstalige markt.

"Eerst werden onze Italiaanse en Oostenrijkse klanten door corona getroffen. Van daaruit bereikten ons alarmerende signalen, die een erge situatie deden verwachten. Dan kwam de coronacrisis naar Duitsland. Zo'n tien dagen later heb ik vervolgens dezelfde reacties die wij hier in het begin in Duitsland hadden, ook bij de collega's in Groot-Brittannië gezien. We hadden er toch bijna allemaal in geloofd dat het ons bespaard zou blijven“, maar de lockdown en daarmee nieuwe ongekende problemen kwamen zeer snel, vertelt Markus.


Een deel van het team van Redpack op de Fruit Logistica 2020.

Momenteel is de mogelijkheid om te reizen vanwege gesloten landsgrenzen nog beperkt. "Om onze klanten desondanks de best mogelijke service te bieden en lopende verkoopprojecten en installatie-uitbreidingen door te kunnen voeren, moesten er snel oplossingen worden gevonden. Verpakkingen voor verse levensmiddelen zijn momenteel uit hygiënische redenen zeer gewild. We moeten dus kunnen garanderen dat machines onderhouden worden en dat uitgeleverde machines opgebouwd en in gebruik genomen kunnen worden." En daarbij komen nu lenzen in het spel.

Op de Fruit Logistica had Redpack reeds een set Microsoft HoloLens 2 voor digitale demonstratiedoeleinden in de beursstand geïntegreerd, een lens voor Augmented Reality (aangevulde realiteit), om bezoekers aan de beursstand het bedrijf en inkijkjes in de machines en productie te tonen. Het doorzichtige display van de HoloLens-bril projecteert driedimensionale hologrammen, bijvoorbeeld installatietoepassingen voor de ingebruikname van verpakkingsmachines, "in de ruimte" van de toeschouwer en maakt zo de interactieve communicatie tussen personen op verschillende plaatsen mogelijk.

Op deze manier werden onlangs reeds machines succesvol zonder fysieke aanwezigheid van Redpack-technici in gebruik genomen. "We gebruiken Augmented Reality om de klanten ter zijde te staan die we vanwege de reisbeperkingen door de coronacrisis momenteel niet zelf bezoeken kunnen. Het systeem werkt contactloos en efficiënt."

Digitale communicatietechnologie in het algemeen neemt vanwege de coronacrisis het overgrote deel van de workflow in: "Door middel van regelmatige internationale videoconferenties coördineren we ons mondiale werk tussen de continenten en ons servicenetwerk, dat nog steeds 24/7 voor de klanten beschikbaar is. Deze digitale mogelijkheden zijn er natuurlijk al langer, maar ze werden tot nu toe nog niet in deze mate en intensiteit door ons gebruikt. "De digitale communicatie-intensiteit is toegenomen en biedt veel voordelen." Verkoopactiviteiten zoals klantenacquisitie en kennis- en informatietransfer hebben zich naar enkele sociale netwerken verplaatst. Iedereen is momenteel "online" en goed te bereiken, ook als de WLAN-verbinding af en toe hapert. Reactietijden hebben zich opnieuw verkort, zegt Markus.

De crisissituatie door het coronavirus opent nieuwe mogelijkheden en toont vanuit de nood toepassingsdoeleinden voor de verpakkingsmachines van Redpack, die men voorheen nog niet kende. "Enkele van onze klanten verpakken dringend noodzakelijk medicinaal hygiënemateriaal, oftewel gezichtsmaskers, handschoenen, pakken en andere producten, met een machine die oorspronkelijk voor bonen en andere groenten in een flowpack gebouwd werd. Het is interessant te zien hoe in crisistijden nieuwe markten ontstaan en nieuwe verpakkingsproducten aan betekenis winnen. Onze machines zijn nog universeler inzetbaar als reeds aangenomen werd."

Het gedrag van de consumenten verandert zich door het coronavirus – dat ziet men vooral aan de verpakkingsdiscussie, die tot enkele weken geleden nog hoofdgespreksonderwerp was. "We hebben momenteel zelfs aanvragen voor volkomen product-ontypische verpakkingssoorten. Zolang mensen met handschoenen, maskers, desinfectiemiddel en coronavrees boodschappen doen, zal de individuele waarneming van hygiëne beïnvloed blijven. Ons doel is echter om te blijven laten zien hoe men het materiaal van een verpakking zo veel mogelijk zinvol kan reduceren en hoe men materiaalalternatieven in kan zetten, want de coronatijden zullen op een gegeven moment hopelijk ten einde zijn." 


Pastinaken na slechts 24 uur uit de koelkast, bij bewaring in dezelfde ruimte. Foto: Redpack

Voor meer informatie:
Dr. Markus Nöthen
Redpack Maschinen GmbH
Max-Planck-Str. 4
50858 Köln
Deutschland
Tel: +49 (0) 2234 - 95 15 260
info@redpackmaschinen.de
www.redpackmaschinen.de


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven