Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexicaanse limessector zal dit jaar meer naar de EU exporteren

Veracruz is het voornaamste limesteeltgebied in Mexico maar de laatste jaren hebben weersomstandigheden in de regio geleid tot oogstdalingen. José Rodriguez, mede-eigenaar en partner in HTS Mexico: "Ons bedrijf exporteert al meer dan vijf jaar Mexicaanse limes naar de Europese markt maar vorig jaar was het een moeilijk seizoen qua beschikbaarheid."

2019 uitdagend jaar voor limessector
Hij vervolgt: “Het weer was meedogenloos. In de zomer viel er geen neerslag wat resulteerde in fruit van matige kwaliteit en kleinere maten. We konden de maten 54,48 en 42 niet eens leveren. Het gemiddelde aantal containers limes dat wordt geëxporteerd, ligt doorgaans rond de 80 per week maar in 2019 daalde dit aantal tot slechts 30 per week."  

Hij voegt eraan toe: “We rekenen dit jaar op betere aantallen. Ik verwacht dat de totale oogst dit jaar hoger zal zijn dan vorig jaar en we hopen dat we niet met dezelfde weersomstandigheden te maken zullen krijgen. We zouden graag gemiddeld zo'n 40 tot 50 containers per week verladen. De jaren dat we wekelijks 80 tot 90 containers konden vullen, behoren tot het verleden. De Mexicaanse limessector is de laatste jaren geëvolueerd maar we zijn ervan overtuigd dat dit het beste is."

Europese markt eist fruit van hoge kwaliteit
Over het algemeen worden Mexicaanse limes vanaf eind april tot eind november naar Europa geëxporteerd. Rodriguez: "In een normaal seizoen zal er vlak voor kerst een einde aan de de afzet van limes in in Europa komen. Dit komt omdat de kwaliteitseisen op deze markt zeer hoog zijn en dit is de periode waarin we de beste kwaliteit kunnen leveren. Ieder jaar houden we nauwlettend in de gaten wanneer het seizoen begint omdat er ook periodes zijn geweest waarin het evenwicht tussen de kwaliteit en lokale prijzen tot aan mei niet goed was. Dit is iets waar we extra op moeten letten." 

"We werken met de limes die we zelf telen maar ook met fruit van onafhankelijke telers. In Mexico zijn er veel telers die ofwel niet de juiste combinatie van producten voor de Europese markt kunnen leveren, dan wel geen belangstelling tonen voor de export naar Europa. Ze kunnen echter wel een product van de juiste kwaliteit leveren. Wij nemen deze producten daarom bij hen af om ze vervolgens te exporteren, waarbij we aan de hoogste standaarden van transparantie blijven voldoen," legt Rodriguez uit. 

Verschuiving naar minimale prijzen-model
Een belangrijk aandachtspunt van het bedrijf is het verbeteren van de gelijkheid van de limessector. "Over het algemeen wordt in de limeshandel gewerkt met vrije zendingen maar dit maakt het er voor telers niet eenvoudiger op, met name vanwege het ontbreken van officiële programma's en steun van de overheid," legt Rodriguez uit. 

De export van Mexicaanse limes naar Europa is de laatste drie tot voer jaar fors teruggelopen. Rodriguez legt uit dat dit te maken heeft met de overgang naar een gegarandeerde minimumprijs voor Mexicaanse exporteurs. "De Mexicaanse limeshandel zal steeds verder overschakelen op dit model en stukje bij beetje lukt het ons om Europese importeurs en partners te vinden die de noodzaak hiervan erkennen."

Nieuwe producten: Verse ananas

Vorig jaar heeft het bedrijf haar productaanbod voor de Europese markt uitgebreid. Eén product waarvan de export binnenkort zal starten, is verse Mexicaanse ananas. "De ananas wordt in Veracruz geteeld. Ze worden echter in het zuiden van de staat geteeld terwijl limes in het noorden worden geteeld. We telen al geruime tijd ananas maar om logistieke redenen is het leeuwendeel van de oogst nog altijd bestemd voor de Amerikaanse markt. De kwaliteit voldoet echter ook aan de Europese normen dus we zijn vastberaden om ook de Europese markt voor dit product verder te ontwikkelen, zeker gezien de problemen die we met limes hebben."

"Ons nieuwe merk, dat dit seizoen op de markt komt, heet 'Cielito Lindo' en is ook in Europa als handelsmerk geregistreerd. Het merk zal worden gebruikt voor onze limes en overige nieuwe exportproducten, zoals verse Mexicaanse ananas en mangoconserven op lichte siroop. In het kader van onze ontwikkeling als bedrijf zullen we vertegenwoordigd zijn in het Mexicaanse Paviljoen tijdens Fruit Logistica, waar we op zoek zullen gaan naar de juiste partners voor onze nieuwe producten," zegt Rodriguez tot slot. 

José Rodriguez en HTS México zijn te bezoeken in het 'Mexico Pavilion' op Fruit Logistica in Hal 25.

Voor meer informatie:
José Rodriguez
HTS Mexico
Tel: +52 (229) 901 0950
Email: jose.rodriguez@htsmexico.com  

Publicatiedatum: