Tholen - Woensdagavond 22 januari organiseerden Aartsen en Marlene®- een 'Best Client Event' in De Kas in Woerden waar de plannen en ontwikkelingen voor de toekomst van de appelen uit Zuid-Tirol onder de aandacht werden gebracht. Een selecte groep klanten vanuit de groothandel, speciaalzaken en ambulante handel was hiervoor uitgenodigd.
Commercieel manager Aart Bezemer heette de gasten hartelijk welkom en sprak zijn dank uit aan het Consortium VOG dat verantwoordelijk is voor de sales en marketing van de Marlene®-appelen, waar Aartsen al ruim 10 jaar de exclusieve distributeur van is op de Nederlandse markt. "We zijn trots op deze samenwerking, vooral omdat de visie en marketing naadloos aansluit op de onze. Dat zie je terug in de kwaliteit van de appelen, de marketing, maar ook in events zoals deze."
Hannes Tauber en Aart Bezemer
Marketing manager Hannes Tauber gaf vervolgens een toelichting op de Marlene®-appelen, de topselectie van de Italiaanse appelen, die dankzij de unieke klimatologische omstandigheden in Zuid-Tirol het keurmerk van de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) mogen voeren. Onder Marlene® worden er Granny, Golden, Fuji, Breaburn, Royal gala en Redchief vermarkt, daarnaast worden bij VOG ook de clubrassen Yelo, Kanzi en Pink Lady geteeld welke ieder in hun eigen verpakking worden vermarkt.
Tauber gaf een inkijkje in de teelt van de Marlene®-appelen, die worden geteeld door zo'n 4.600 telers veelal familiebedrijven. Dit werd bevestigd doordat alle aanwezigen van VOG; Hannes Tauber & Magdalena Zöggeler (Marketing VOG) en Karl Pichler & Klaus Holzl (Sales VOG), die zelf afkomstig zijn en in enkele gevallen nog altijd in het bezit zijn van een appelteeltbedrijf waar de Marlene® appelen vandaan komen.
Toelichting op de promotieweken
Gezamenlijk produceren deze 4.000 telers jaarlijks zo'n 600.000 ton appelen, goed voor een export naar 67 landen. Het volume bio-appelen bedraagt momenteel zo'n 25.000 ton en zal naar verwachting de komende jaren fors uitbreiden.
De bezoekers van Karel van der Vorm uit Rotterdam, Wim Smit uit Leiderdorp en Polak uit Leiden
Nederland is volgens de marketing manager een belangrijke markt voor de Marlene®, omdat het een markt is die vraagt naar een hoogwaardige kwaliteitsappel.
Hannes Tauber (VOG) en Bart Gouw (Aartsen) met de klanten Elbert, Sedar, Adem, Irfan, Turan en Hasun
Ook dit jaar zullen de groothandels en detaillisten weer worden ondersteund met POS-materialen en winacties waarin onder meer reizen naar Zuid-Tirol te winnen zijn. De promotie bij de groothandels zal in maart van start gaan gevolgd door promotie-acties bij de detaillisten.
Rechts: Karl Pichler (VOG) en links Jarno Kwakkel van Postuma die meerdere klanten had meegenomen
Met gerechten waar de appelen uit Zuid-Tirol in verwerkt waren, inclusief wijn uit deze streek, werden de aanwezige klanten woensdagavond in elk geval volop geënthousiasmeerd om dit op hun klanten over te brengen.
Ook Landwaart en Van Ravenswaaij hoorden bij de gasten
In elk gerecht kwam natuurlijk een Marlene-appel terug
Anneliese en Emiel Kampschoer (Van Ravenswaaij) met Wendy Onwezen en Carletta Jacobs van het organiserende bureau Opmerken
Elbert Duifhuizen van Welfruit Rotterdam aan tafel met Sedar, Adem, Irfan, Turan en Hasun
Esther Tuerlings van Aartsen en Hannes Tauber van VOG