Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Theuns Kotzee, AAL Boerdery

Zuid-Afrikaans fruitlabel Peculiar heeft zwak voor papaja's

In Trichardtsdal, in de Zuid-Afrikaanse provincie Limpopo, teelt AAL Boerdery papaja's die worden vermarkt onder het bekende Peculiar merk. Volgens het bedrijf behoort de regio tot de beste papajateeltgebieden in het land.

Peculiar: een zeer bekend papajamerk in Zuid-Afrika (foto: AAL Boerdery)

“We hebben een zwak voor deze fruitsoort en steken daarom veel energie in de teelt ervan," zegt Theuns Kotzee. "We willen een goed product op de markt brengen." Het bedrijf verlaadt haar fruit op de dag dat het is geoogst met koelwagens naar lokale markten in onder meer Durban en Kaapstad. De bijzondere merknaam is afgeleid van de naam van het bedrijf, dat ongeveer dertig jaar geleden van de regering werd overgekocht. 

"In onze ogen is papaja een wintergewas. In de zomer zijn er volop fruitsoorten beschikbaar die onderling concurreren. In de winter is de concurrentie veel minder groot."

Hij legt uit dat de winteroogst fruit in grotere maten oplevert omdat het fruit rijpt onder de gunstige, zomerse omstandigheden, terwijl de zomeroogst zich in de winter ontwikkelt en daarom fruit in kleinere maten voortbrengt. 

Afhankelijk van de beschikbaarheid van water, de regio wordt namelijk al drie jaar geteisterd door droogte, worden plantages iedere drie jaar verjongd. Hoogzomer, wanneer de papajavolumes lager zijn, richt het bedrijf zich op de teelt van aubergines, paprika's en tomaten. 

“Je moet een bestemming hebben voor je papaja's"
“De Zuid-Afrikaanse AGF-markt staat nogal onder druk vanwege de koopkracht," vervolgt Theuns. "Het is niet meer zoals vier, vijf jaar geleden. Wanneer je hier met marktagenten over spreekt, dan zullen ze je zeggen dat ze hele pallets weg hebben moeten gooien."

Papaja's zijn maximaal twee weken houdbaar nadat ze het teeltbedrijf hebben verlaten. 

Papaja is een luxe fruitsoort en de markt is uiterst gevoelig voor overaanbod. AAL Boerdery beschikt over een teeltareaal van 45 hectare en probeert de productie rond de 80 tot 100 ton per hectare te houden.

"Je moet een bestemming voor je papaja's hebben. Je kunt ze niet zomaar opslaan zoals flespompoenen."

De zomerregens zijn nog niet echt begonnen en het bedrijf heeft de afgelopen twee jaar veel geluk gehad met de hagel. Het overweegt om de boomgaarden te overkappen met netten die bescherming zouden bieden tegen zonneschade. 

De papaja's van Peculiar bevatten pitten. Theuns zegt dat deze pitten gezonde eigenschappen bezitten en ook in culinair opzicht mogelijkheden bieden. "De pitten kunnen worden gedroogd en over gerechten worden vermalen zoals peperkorrels voor wat extra 'bite' en smaak. 

 

Voor meer informatie:
Theuns Kotzee
AAL Boerdery
Tel: +27 15 383 0076
Theuns.joy@gmail.com

Publicatiedatum: