Marketing, sausjes, verpakkingen en om tafel met Amerika's grootste telers

Fotoreportage PMA Fresh Summit 2019

Tholen - Afgelopen vrijdag en zaterdag werd in Anaheim, in de Amerikaanse staat Californië, de PMA Fresh Summit gehouden. De beurs met een flinke retailfocus trok dit jaar een recordaantal van 24.000 bezoekers.


Sander Metz en Floris Hoogwerf (Valstar Holland) met Niels Kooistra en Jan van Heijningen (Eminent Seeds)

Zij konden zich vergapen aan de vele innovatieve manieren waarop Noord-Amerikaanse telers hun product in de markt zetten, maar ook een praatje maken met enkele Nederlandstalige toeleveranciers die de teelt van die producten in kassen mogelijk maken. 


Het team van Ellips Group

Bijpraten met de grotere telers in Noord-Amerika
De meeste Nederlandstalige toeleveranciers waren te vinden op of om het Holland Paviljoen dat ook dit jaar weer door Holland Fresh Group onder de bezielende leiding van Ger van Burik was neergezet. Tegelijkertijd bood de aanwezigheid van Noord-Amerika's grootste kasgroententelers toeleveranciers een uitgelezen mogelijkheid om eens met de hoge echelons in die bedrijven aan tafel te zitten.

Bij het Holland Paviljoen (en op de Holland Receptie waarvan de fotoreportage morgen volgt) mocht het dan gezellig druk zijn, eigenlijk was het op de hele beurs beide dagen goed druk, onder meer met veel Mexicanen voor wie Californië relatief dichtbij is. De gangpaden puilden bij vlagen echt uit en van een slappe zaterdag waarvoor op voorhand werd gevreesd, kwam ook eigenlijk ook op de zaterdagmiddag weinig terecht. 


Bezoek uit Honduras op de stand van Levarht, met in de witte polo's Ruud Krul en Arjan Levarht

Marketing en verpakking
De manier waarop Noord-Amerikaanse telers hun product na de oogst verwerken was vanuit Nederlands- en Belgisch perspectief opvallend, want hier zijn lang nog niet alle telers zover dat zij sausjes of complete saladeboxen in elkaar zetten met hun product. Uiteraard speelt daarbij schaalgrootte en geld een belangrijke rol, ook als het gaat om het aannemen van specifiek marketingpersoneel door telers. Hele marketingafdelingen zijn er opgezet, waarmee er gezorgd wordt dat elke nieuw product volop aandacht krijgt.


Michael van Keeken en Calo Cimo van Dutch Food Technology

Ook opvallend, maar niet verrassend, was de enorme focus die er op de beurs lag op verpakkingen. Ook daarin speelt de marketingfocus bij Amerikaanse telers een rol. Plastic top seals, nieuwe shakers, kartonnen, biologisch afbreekbare doosjes, in alle soorten en maten ook, je kon er op de beurs niet omheen. Kijk er verderop deze week de speciale noviteitenreportage maar op na. 

En voor nu alvast de reportage met daarin de Nederlandstalige beursdeelnemers, van wie er een flink aantal deze ochtend net geland is. Als de jetlag overwonnen is, delen zij ongetwijfeld ook graag mondeling hun ervaringen met collega's, zodat het volgend jaar mogelijk nog een stukje drukker én gezelliger wordt dan in Dallas waar van 15 tot en met 17 oktober dan de PMA plaatsvindt. 

Klik hier voor de fotoreportage van de Nederlandse standhouders


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2019

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven