Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Het is onze verantwoordelijkheid om het plastic gebruik in India te verminderen"

Voor de Indiase importeur IG International lijkt het een beter seizoen te worden dan vorig jaar. Een aantal categorieën is zeer in trek en het ziet ernaar uit dat het een evenwichtig jaar zal worden ondanks de invoering van hogere importheffingen op bijvoorbeeld appelen. 

Tarun Arora is de directeur van IG International. Hij heeft goede vooruitzichten voor het aankomende seizoen: "De markt is een stuk beter dan vorig seizoen. In de Verenigde Staten, waar vorig jaar sprake van overaanbod was, is de oogst beduidend lager. Vanwege de situatie van vorig jaar zijn importeurs wat voorzichtiger geworden."

"Appelen zijn het voornaamste importproduct voor India, met een aandeel van zo'n 65% in de totale import. Het belooft een prima seizoen te worden maar appelen kunnen voor de nodige uitdagingen zorgen," zegt Arora. "De regering heeft de importheffingen op Amerikaanse appelen van 50% naar 70% verhoogd. Dit is natuurlijk een groot probleem voor ons. We rekenen op een vraag die vergelijkbaar is met vorig jaar en importeren daarom dezelfde aantallen, hoewel deze mogelijk niet eenvoudig te vinden en duur zullen zijn. Ik verwacht dat er een tweedeling zal ontstaan in de consumentenbehoefte. Sommigen zullen kiezen voor de duurdere clubrassen, terwijl anderen zullen kiezen voor goedkopere rassen. Dit zal hoe dan ook kansen creëren maar deze kansen zullen wel gepaard gaan met uitdagingen. We hopen dat we hier het hoofd aan kunnen bieden."

Een andere populaire categorie in India is citrus, dat door IG International uit Egypte en Zuid-Afrika wordt geïmporteerd. "We verwachten dat er dit jaar kleinere hoeveelheden beschikbaar zullen zijn. Hetzelfde geldt voor peren, aangezien Zuid-Afrika momenteel met tekorten kampt. De vraag naar deze fruitsoort is sterk en ik verwacht dat deze in India alleen nog maar verder toe zal nemen. Vorig jaar was er een overaanbod aan kiwi's uit Chili en Nieuw-Zeeland. Dit overaanbod heeft importeurs voorzichtiger gemaakt, net als met appelen."

Een andere fruitcategorie die steeds meer terrein wint in India is de avocado. Arora geeft toe dat het potentieel van avocado's groot is maar hij zegt dat de import van het fruit in India moeilijker is dan men zou denken. "Avocado's doen het goed in India maar vanwege de prijs is het een lastige categorie. Om deze fruitsoort te laten slagen en betaalbaar te houden in India, zullen we ons protocol voor de lange transitmarkt aan moeten passen." 

Net zoals elders ter wereld is ook in India het gebruik van plastic verpakkingsmaterialen een belangrijk thema. "IG International ziet het als haar verantwoordelijkheid om plastic uit te bannen," zegt Arora. "Als bedrijf proberen we plastic te vermijden maar dit is niet eenvoudig. De kosten stijgen maar we moeten ook aan onze planeet en het milieu denken. De omschakeling naar andere materialen dan plastic is daarom belangrijk. IG International introduceert volgende maand een nieuwe appelverpakking, die bij de meeste retailers in India verkrijgbaar zal zijn. Als één van de grootste importeurs in India hebben we een verantwoordelijkheid en ook consumenten willen het gebruik van plastic verminderen. Zo roepen ze fastfoodketens op te stoppen met het gebruik van plastic verpakkingen, rietjes en deksels."

Wat betreft biologische AGF zegt Arora dat de Indiase consument hier zeker belangstelling heeft getoond maar zich bedrogen voelt omdat het authenticatieproces een enorme uitdaging is gebleken. Er kwam aan het licht dat semi-conventionele AGF het predicaat 'bio' had gekregen. De prijzen waren echter gelijk aan die van volledig biologische producten, waardoor de consument zich misleid voelde en er wantrouwen is ontstaan. Retailers hebben echter het initiatief genomen om biologische producten op een speciale afdeling in hun winkels onder te brengen om een duidelijker onderscheid met conventionele AGF te maken. Een andere belangrijke factor zijn de heffingen. Biologische AGF heeft een hogere waarde en wordt dus zwaarder belast. Vanwege alle bovengenoemde problemen zal het nog wel even duren voordat Indiase consumenten op grote schaal voor biologisch gaan kiezen," zegt Arora tot slot.  

 

Voor meer informatie:
Tarun Arora
IG International
Tel: +91 9819248884
Email: tarunarora@iginternational.net 
www.iginternational.net 

Publicatiedatum: