Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Laagblijvers en koplopers centraal op Ledenavond Comité Fruithandel

Tholen - Of het nou kwam om de behoefte om het moeizame hardfruitseizoen of de vooruitzichten van het zachtfruitseizoen te bespreken, of men was benieuwd naar de presentaties van AGF Category Manager Nanouk van Leeuwen van PLUS en directeur Bas Roelofs van FrieslandCampina te horen. Feit was dat veel fruithandelaren gisteren naar Van der Valk in Tiel afreisden voor de ledenbijeenkomst die GroentenFruit Huis organiseerde voor de fruitsector.


Nanouk van Leeuwen

Senior AGF-Category Manager Nanouk van Leeuwen van PLUS hield een presentatie over het belang van fruit en duurzaamheid van deze retailer. Onlangs werd PLUS voor de vijfde keer op rij gekozen als meest duurzame retailer van Nederland en de category manager gaf een voorbeeld van de concrete stappen die hiertoe worden genomen, zoals het reduceren van zout en suiker en het weren van kidsmarketing op ongezonde producten.


Nijs van Zuilen (BerryBrothers), Yannick Kraamer (GroentenFruit Huis), Gerard Pronk (Coforta), Sebastiaan Hogervorst (Jaguar), Jan van Ossenbruggen (Van Ossenbruggen Fruit) en Laurens Snijders (BerryBrothers)

Ook het verpakkingsbeleid van PLUS kwam uitgebreid aan de orde. Dit beleid zet zich in voor achtereenvolgens zo min mogelijk verpakken, hernieuwbaar verpakken en recyclebaar verpakken. Uiteindelijk wil de retailer toe naar 20% minder verpakkingsmateriaal in 2025. Acties, die hiertoe al zijn ondernomen, zijn een hersluitbare topsealverpakking voor zachtfruit, die zorgt voor 20% minder plastic, een grootverpakking voor aardappelen die voor 50% bestaat uit plastic gemaakt van suikerriet en het verwijderen van de lastig recyclebare zwarte kunststof uit het assortiment.


Peter van Osch (Veiling Zaltbommel), Silvia Janssen (Service2Fruit), Arne Bac (Rabobank), Richard Schouten (GroentenFruit Huis) en Ton van Dalen (Best of Four) 

"En natuurlijk blijf je over het nut van bepaalde verpakkingen van bepaalde AGF-producten discussie houden. Dat is continu wikken en wegen. Maar door te testen of het wel of niet werkt, komen we daar het beste achter. En dat gaat soms ook weleens mis", reageerde Nanouk eerlijk op vragen uit de zaal. "Belangrijk vinden wij om te vertellen waarom we het doen. Van de kwaliteit van een onverpakte paprika mag je een andere verwachting hebben dan die van een verpakte. Persoonlijk denk ik dat we met al die verpakte AGF-producten de klant ook wel eens gestuurd hebben naar een bepaalde portiegrootte die niet helemaal matcht met de wens van de klant."


Robert Stobbelaar van NNZ te midden van Anne Hamerlinck en Marloes Poort van Driscoll's of Europe

Uiteraard kwamen ook de dit jaar geïntroduceerde 'Laagblijvers' aan de orde. PLUS heeft vanaf 31 januari de prijzen van een aantal hardlopers in AGF blijvend in prijs verlaagd. Het gaat om alledaagse groenten en fruit, zoals broccoli, paprika’s, appelen, komkommers, tomaten, courgettes en champignons. Deze zogenaamde Laagblijvers zijn geen tijdelijke aanbiedingen maar blijven het hele jaar door extra scherp geprijsd en zijn te herkennen aan een opvallend paars logo.


Maartje Vullings en Jan Verkooijen van FruitMasters met Maikel van Wiggen van Jasa

"Maar ook bij deze Laagblijvers blijft het draaien om kwaliteit", benadrukte Van Leeuwen. "En wij nemen de prijsverlaging voor onze rekening. Wij zien namelijk onder meer in ons PLUS-klantenpanel dat klanten dol zijn op kleine prijzen en aanbiedingen. Daarbij  vertegenwoordigt de AGF-afdeling de belangrijkste categorie van de supermarkt en bij een goede AGF-ervaring worden er ook meer andere boodschappen gedaan. Wij zien dat de omzet van onze Laagblijvers sowieso in de lift zit. Het is nog te vroeg om te constateren of het ook effect heeft op de rest van het assortiment."


Inkoopdirecteur Adri den Dekker van HAK en Wilco van den Berg van GroentenFruit Huis. Erachter Rien van Doorn van FruitMasters

Uit de vraag van de zaal of PLUS naast de meest duurzame supermarkt van Nederland ook aast op de titel van de supermarkt met de beste AGF-afdeling, antwoordde Nanouk overtuigd: "Ik vind dat we dat al zijn. Wel zijn er klanten die nog niet voor de AGF-afdeling van PLUS kiezen omwille van de prijs. Met de Laagblijvers hopen we ook deze klanten naar onze AGF-afdeling te trekken. Klanten ervaren kwaliteit, prijs en aanbiedingen namelijk als de belangrijkste voorwaarden voor een goede AGF-afdeling!"


Diana van der Meer van Harvest House, Joop Vernooij van Frupaks-Vernooij, Henri van Hassel van Nunhems, Marcel Heythuyzen van Hessing, Rob van der Weele van The Greenery en Femke Meijer van Nautius 

Het slotwoord op de avond was voor Bas Roelofs, algemeen directeur van FrieslandCampina Nederland, dat behoort tot de top-5 van melkverwerkers wereldwijd met een omzet van 11,6 miljard euro. De coöperatie is goed voor 10 miljard kilo melk van 18.000 leden-melkveehouders. Roelofs vertelde de ontwikkeling die de coöperatie doormaakt tot de leider die het wil zijn op duurzaamheidsgebied. Dat wil het bedrijf realiseren met betere voeding, goede inkomsten voor de boeren en door te investeren in nu en de volgende generatie door duurzame langetermijngroei en de financiële gezondheid van de onderneming en de coöperatie.


Kees de Kat (FruitMasters) en Bas Roelofs (FrieslandCampina) 

Inmiddels is deze duurzaamheid ook geborgd in het Planet Proof-schema. Hierin doen leden mee die koplopers zijn op het gebied van koe, natuur en klimaat en op één van deze thema's zelfs excelleren. Roelofs vertelde over het proces waarin gezocht is naar een weliswaar ambitieus, maar wel een haalbaar model. Het open keurmerk is ook toegankelijk voor andere zuivelaars en melkveehouders Hij meldde trots dat in december de eerste Campina Planet Proof-melk te koop was, waarbij het ook lukt om een meerprijs voor deze melkveehouders te realiseren. De komende tijd wordt het Planet Proof-aanbod uitgebreid met andere melkproducten.


Janna Horjus van Valstar, Paul Peters, Gert Bouman (Ravex), Kees Oskam en Emma den Ouden van Best Fresh

Volgens Roelofs was het een pittige kluif om de melkveehouders mee te krijgen in het proces. Van de leden die niet Planet Proof gecertificeerd zijn, is er nog altijd een deel minder enthousiast over het duurzaamheidsbeleid, maar voor een ander deel is het juist een trigger om ook de volgende stap te zetten. Conclusie van de zaal was dat de melkveehouders door zelf aan het stuur te zitten een betere regie hadden op het proces, hoewel de normen door Planet Proof zelf zijn vastgesteld. De aanwezige fruithandelaren hadden toch meer het gevoel dat ze deze auto gemist hadden, waardoor de fruitsector toch meer te dealen had met de opgelegde normen.


Bas Roelofs (FrieslandCampina)


Nanouk van Leeuwen (PLUS), Johan Hoek Spaans (Levarht), Wimco Groenendaal (Groda) en Adri den Dekker (HAK)


Martin Pietersma (Agrofair) kwam naar zijn oud-collega luisteren. Verder op de foto Arie Verburg (FME) en Maikel van Wiggen.


Marcel Heythuyzen, Tamara Peeters (beide Hessing), Jeroen Knoops (abb growers) en Daan Vetters (Hessing)