Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fotoreportage congresdag en galadiner

Internationale belangstelling voor 21e Witloofbiënnale

Tholen - Op vrijdag 5 en zaterdag 6 oktober vond de 21e Witloofbiënnale plaats. Gastheer dit jaar was België en het evenement werd georganiseerd door het VBT. Het thema luidde ‘Witloof… Responsibly Fresh’. De eerste dag was georganiseerd in de Faculty Club in Leuven waar van 9 tot 6 diverse sprekers aan het woord waren. Voor de twee dagen hadden zich in totaal bijna 300 belangstellenden uit verschillende landen aangemeld.


Dagvoorzitter Bart Nicolaï

Het symposium werd opgebouwd in vier inhoudelijke thema’s. In sessie één werd er aandacht besteed aan de evolutie van de witloofproductie en -handel in Europa alsook aan de consumptie en de prijsvorming. In sessie twee kwamen sprekers uit België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland aan bod die voor hun land een SWOT-analyse maakten van de witloofteelt in hun land. Sessie drie handelde over duurzaamheid, meer in het bijzonder de toepassing van ‘Responsibly Fresh’ in de witloofsector, het duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen, energiebesparing op witloofbedrijven en de vergisting van witloofwortels met het oog op het beperken van de afvalstromen. Sessie vier ten slotte handelde over het thema diversificatie. Welke mogelijkheden zijn er, welke plaats voorzien afnemers in het schap en hoe zit het nu met grondwitloof?

Klik hier voor de fotoreportage



Koenraad Debackere, afgevaardigd beheerder KU Leuven

De dagvoorzitter Bart Nicolaï heette het publiek welkom en het symposium werd officieel geopend door Koenraad Debackere, afgevaardigd beheerder KU Leuven.


Internationale belangstelling

Sessie 1: Overzicht Witloofteelt in Europa

Tijdens deze sessie kwamen Danny van Boom, (Nunhems), Sofie Lambrecht (VLAM) en Philippe Appeltans van het VBT aan het woord. Danny gaf aan dat de witloofteelt in Europa de laatste 10 jaar erg is gedaald. Hij maakte ook een prognose naar 2022 waarbij hij verwachtte dat het areaal nog veel verder zou dalen. De opbrengst per hectare is daarentegen gestegen. Volgens hem ligt er een grote uitdaging in het verhogen van de productie en consumptie. Sofie vertelde in haar presentatie dat ook in de consumptie een serieuze daling zichtbaar is. Vooral de oudere generatie eet witloof en de jongeren zijn niet echt te spreken over de smaak. Daarom staat VLAM in voor het hipper maken van witloof en doet dit door middel van acties in media en diverse distributieketens. Ook het receptenboekje 'Witloof gaat vreemd' is uitgegeven om de consumptie te stimuleren. Philippe presenteerde de cijfers en liet zien dat witloof nog steeds in de top-5 staat van de producten van de VBT-Veilingen. Qua export wordt Duitsland steeds belangrijker als het gaat om witloof. Bij Zwitserland is er daarentegen weer een daling zichtbaar. Dit komt omdat ze daar steeds meer zelf telen. In de toekomst worden derde landen steeds belangrijker in de afzet en daar liggen volgens Philippe ook grote kansen om witloof aan de man te brengen.

Klik hier voor de fotoreportage


De sprekers van sessie 1

Sessie 2: SWOT-analyse Witloofproductie

Voor België, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Zwitserland was een SWOT-analyse gemaakt van de witloofproductie door Filip Fontaine (Coöbra), Fritz Boß (Arbeitsgemeinschaft Chicoreeproduzenten), Catherine Decourcelle (APEF), Roel Spruit (LTO) en Sebastien Pasche (Swiss&Diva). De soorten teelten, de teelttechnische aspecten, commercialisering en toekomst van witloof werden afzonderlijk per land besproken. Over het algemeen is de trend in de Europese landen hetzelfde: er wordt te weinig geconsumeerd. In België moet witloof weer 'hot' worden en ook in Duitsland is het nodig dat het product wordt gepromoot. Daar wordt namelijk helemaal geen promotie gemaakt voor witlof. In Frankrijk is er een grote campagne geweest, maar dit heeft weinig resultaat gehad. De gemiddelde prijs in Nederland ligt rond 70 cent per kilo en dat is lager dan in België. Het moet beter in de supermarkten liggen, vond Roel Spruit. In Zwitserland is de productie iets stijgende, maar de consumptie heeft nog wel een boost nodig. Aan het einde van deze sessie werd nog een vraag gesteld over de prijzen in Zwitserland en Duitsland, waar niet echt duidelijk antwoord op kwam. Conclusie was dat er meer gepromoot moest worden, nationaal en internationaal. 


De sprekers van sessie 2

Sessie 3: Duurzaamheid

In deze sessie kwamen Ann De Craene (VBT), Pasquale Di Rubbo (Copa Cogeca), Claude Vanderschelden (Inagro) en Philippe Mengel (GreenWatt) aan het woord. Zij spraken over duurzaamheid. Natuurlijk werd hier het nieuwe duurzamheidskeurmerk Resposibly Fresh aangehaald, waarbij wordt ingezet op biodiversiteit, lage impact, voedingsspaarzaamheid en nabijheid. 

Klik hier voor de fotoreportage


CopaCogeca gaf een relaas over duurzaam gebruik van gewasbeschermingsmiddelen en hun positie daarin. Inagro had het over energie in witloofbedrijven waar veel energiebesparende maatregelen worden ingezet en GreenWatt presenteerde hoe om te gaan met beperking van de afvalstromen. Zij hebben een nieuw concept waarbij het probleem afval wordt omgezet in winst.


Sprekers van sessie 3

Sessie 4: Diversificatie

Ann Schenk (VCBT), Christel van Ceulebroeck (NPW), Peter Hostens (Univeg) spraken over diversificatie. Volgens Ann is uit onderzoek gebleken dat de wensen vanuit de horeca divers zijn. Ook de consument stelt diverse eisen aan het witloof. De traditionele teelt en de trendy commercialisatie van witloof werd door Christel gepresenteerd. Univeg geeft aan dat ze het belangrijk vinden om het contact tussen telers en retailers directer te maken en te focussen op een goede relatie. Door deze wisselwerking wordt het product op de juiste manier gepresenteerd en kan er effectief worden gesegmenteerd. Na de sessie werd nog de vraag gesteld wat het verschil in smaak is tussen grond- en hydrowitloof. "Het is de story die telt", concludeerde Peter Hostens uit deze discussie.



Aan het einde van het symposium werd Fritz Boß naar voren gehaald en aangekondigd dat de 22e Witloofbiënnale in Duitsland plaats zal vinden.


22e Biënnale in Duitsland!


Georganiseerd, gesponsord en ondersteund door:

Galadiner

In de avond konden de bezoekers genieten van een heerlijk Galadiner. Uiteraard was er witloof in de gerechten verwerkt. Tijdens dit diner werden Geert Dejonckheere (niet aanwezig), Ad Klaassen, Fritz Boss, Els Corbeels en Philippe Appeltans gehuldigd tot Eregezel van de Commanderie: de Hertogelijke Commanderie en Eregilde van de Ghesellen van het Witloof. 


De Hertogelijke Commanderie en Eregilde van de Ghesellen van het Witloof

Klik hier voor de fotoreportage