Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Conventionele reefers uit de vaart, maar reefercontainermarkt niet eenvoudig

Tholen – Gezien de leeftijd van de conventionele reeferschepen, gemiddeld bijna 30 jaar, zullen er in de komende jaren steeds meer schepen uit de vaart genomen worden. Vorig jaar schrapte voormalige Lloyd 24 reeferschepen, het grootste aantal sinds 2012. Dat schrijft Dynamar in een recent rapport. Speciale reefercontainerschepen moeten het gekoelde transport overnemen. Reefercontainerschepen in de vaart houden is niet eenvoudig, zo blijkt uit het voorbeeld van Seatrade.

Het marktaandeel groenten en fruit in het zeetransport wordt geschat op bijna 4%. Uit de statistieken blijkt dat 2015 een jaar was waarin de handel een krimp van 2% in volume incasseerde. Dat jaar werd 144,4 miljoen ton bederfelijke waar over de zeeën verscheept. Het jaar daarna, 2016, liet een groei van 3,5% zien. Die trend zette in 2017 door met een groei van 4%.

Begin 2017 zette Seatrade een containerdienst op tussen Noord-Europa en Nieuw-Zeeland via de westkust van Zuid-Amerika. Zes van de nieuwe schepen (2.300 TEU/650-770 plugs) moesten op deze dienst gaan varen. Hoewel containers niet nieuw waren voor Seatrade, verliep het project niet zoals gepland. In juli ging de dienst samen met die van partners CMA CGM en Marfret en nog enkele veranderingen volgden voor het einde van het jaar.

Hoewel dit voorbeeld laat zien dat het niet altijd succesvol uitpakt, beweegt de markt onverminderd door richting de reefercontainers. Tot oktober vorig jaar waren er 130.000 TEU reefercontainers gebouwd. Gezien de leeftijd van de conventionele reefervloot wereldwijd, gemiddeld bijna 30 jaar, en het feit dat er geen nieuwe orders geplaatst zijn voor conventionele reefers, concludeert Dynamar dat deze vloot verder zal krimpen.

Meer informatie: www.dynamar.com