De studie werd uitgevoerd in het kader van een actieprogramma als reactie op de uitdagingen in deze sector. "We wilden meer weten over innovatie en ook met conclusies komen die bijdragen aan de verbetering van de rozijnensector in Chili om te profiteren van de belangrijke marktmogelijkheden voor gedroogd fruit," aldus Maria Soledad Hidalgo, FIA's directeur Strategische Ontwikkeling.
Momenteel zijn er in Chili geen percelen of druivenrassen die specifiek worden ingezet voor de productie van rozijnen. Om deze reden is de branche afhankelijk van overgebleven druiven die niet geëxporteerd kunnen worden en -afhankelijk van de marktprijs- van consumptiedruiven die voor de productie van rozijnen beschikbaar komen.
Hierdoor zijn de geëxporteerde hoeveelheden geleidelijk aan afgenomen. In 2012 exporteerde Chili meer dan 70.000 ton via 70 exporteurs. "In 2015 daalde de export naar ongeveer 62.000 ton, maar het aantal exporteurs steeg tot boven de honderd en de vijf grootste exporteurs waren verantwoordelijk voor 41 procent van de totale uitgevoerde hoeveelheid. De export van 2015 was goed voor een opbrengst van 152,6 miljoen dollar (136,7 miljoen euro)."
Actie op diverse fronten
Eén van de fundamentele doelstellingen van het FIA-programma is promotie van de sector. Tijdens de bijeenkomsten werden tekortkomingen gesignaleerd, zoals de slechte groeimogelijkheden van productie- en exporthoeveelheden door het ontbreken van druiven voor de productie van rozijnen. Zo moet men dus restpartijen consumptiedruiven blijven gebruiken, wat de productie beperkt en de branche erg afhankelijk maakt van dit specifieke product.
Maar ze waarschuwden ook dat er voor deze verkoop een markt is, voldoende vraag en concurrentie. Ook worden er prijzen gesignaleerd die hoger zijn dan de rozijnen van concurrerende landen. "Dus vragen we ons af: Waarom produceert Chili geen rozijnen, terwijl alle concurrenten dat wel doen?"
Volgens de conclusies van de studie moet, om deze sector te ontwikkelen, actie worden ondernomen op verschillende terreinen. Vanuit productie-oogpunt is het bijvoorbeeld nodig om specifieke technologieën te ontwikkelen voor de productie van rozijnen, die zijn aangepast aan de omstandigheden in dit land. Verder moeten er test-percelen ontwikkeld worden die deze technologieën en managementmiddelen kunnen valideren en de kennis aan de branche over kunnen dragen.
Vanuit organisatorisch oogpunt moeten er acties komen die vooral gericht zijn op de versterking van de organisatie van de branche, het vaststellen van interne productievoorschriften en het versterken van de formaliteiten binnen de sector. Ten slotte concludeert de studie dat, met betrekking tot de concurrentiepositie, het zeer belangrijk is om de promotie van de Jumbo Raisin op te voeren. "Dit is immers ons belangrijkste product en het is iets heel anders dan wat onze concurrenten aanbieden," aldus Castillo.
De studie kan gratis gedownload worden via de digitale platformen
www.opia.cl and www.fia.cl.