"De prijzen zijn iets lager geweest dan vorig jaar. De reden hiervoor is dat de markten in november waren verzadigd met voornamelijk fruit met kleine maten. Dit jaar hebben we echter goede weersomstandigheden gehad. De oogst is dit jaar voor de eerste keer ooit drie tot vier weken eerder dan normaal begonnen," zegt Cedeño.
91% van het totale volume is geëxporteerd naar de VS. Het fruit is dit jaar ook voor het eerst op de Chinese markt gezet. "China is voor ons een nichemarkt. Het fruit is hier duurder en wordt direct voor consumptie verkocht. Dit jaar was meer een soort test. We hebben in samenwerking met andere partners promotie voor het fruit gevoerd. Daarmee hopen we volgend jaar ons beter in de markt te profileren als we in staat zijn om onze mangorassen op te laten vallen."
"De inspanningen om meer markten voor Ecuadoraanse mango's te openen blijven doorgaan. Het is een moeizaam proces, maar onze onderhandelingen zijn tot nu toe succesvol geweest. Als de overheden tot overeenkomsten komen waarmee net als bij onze buurlanden importtarieven worden afgeschaft, wordt ons werk een stuk makkelijker gemaakt," zegt Sergio Cedeño tot slot.
For more information:
Sergio Cedeño
President
Mango Ecuador Foundation
T: + 593994324000
E: cedenoamador@gmail.com
www.mangoecuador.org