Belgisch aardappelareaal bijna 100.000 hectare
Investeren
Hij vervolgt: "Feit is dat onze Belgische verwerking steeds verder investeert in capaciteit, zowel nieuwe als vernieuwde lijnen en de vraag op de wereldmarkt stijgt. De teelt in de nabijheid van onze handels- en verwerkingsbedrijven is en blijft cruciaal voor de sterkte van de Belgische aardappelverwerking. Duurzaamheid staat daarbij centraal. Het is immers een ontegensprekelijk voordeel om de verwerking zo dicht mogelijk bij de grondstof te organiseren. Daarnaast is er natuurlijk ook de beheersing van de steeds duurdere transportkosten die een bepalende factor zijn."
Controle
Wordt het areaal niet te groot? "Het is en blijft belangrijk dat de Belgische aardappelteelt gezond blijft en teeltrotatie staat daarbij centraal. Als bewijs dat het niet bij woorden blijft kan ik verwijzen naar de controlefunctie die ons kwaliteitssysteem Vegaplan in deze heeft. Nu de overheid de controle op de toepassing van de rotatie voor consumptieaardappelen heeft stopgezet (voorheen opgenomen in de controles van het GLB), neemt het privaat/publiek systeem Vegaplan deze over.
Er is zeker nog groeimarge
"Daarnaast er zijn nog tal van regio's die voorheen andere specialisaties hadden zoals granen of suikerbieten, die nu steeds meer interesse in de aardappelteelt tonen. Als men het gemiddeld rendement van akkerbouwmatige gewassen bekijkt over de laatste jaren dan springt dat van de aardappelsector er bovenuit. Het is natuurlijk niet enkel de teelt die belangrijk is, maar ook de kwaliteit. Klimaat en bodem zijn in ons land bijzonder geschikt voor een concurrentiële teelt. Belgapom zet samen met de andere partners in de aardappelketen en met steun van de overheid en onderzoekinstellingen steeds meer in op vorming, opleiding en innovatie. Zo werken we aan een hoogstaande 'aardappelacademie' die de kennis in de keten moet upgraden. Daarnaast zien we ook in de toeleveringssector een steeds grotere professionalisering, zoals op de laatste editie van Interpom Primeurs in Kortrijk geïllustreerd werd. Dit is dus een echt ketenverhaal", beklemtoont hij.
Belgian fries
Hij besluit: "Kortom: er is zeker nog groeimarge en dit dankzij de groei van de Belgische aardappelverwerking. Ook die blijft niet bij de pakken zitten. Zo starten VLAM en APAQ-W samen met 5 bedrijven uit de sector, (in samenwerking met de EU) in 2017 een promotiecampagne om de "Belgian fries" uit het land van de friet een sterk imago te geven in vijf Zuid-Aziatische landen. Deze landen staan nu reeds op de exportlijst, maar doordat Noord-Amerikaanse bedrijven eerst op deze voor hen nabije markten actief waren hebben zij een sterk imago kunnen uitbouwen. Het is nu zaak om de 'Belgian fries, from the heart of Europe' daar naast te zetten. Het budget voor deze campagne die drie jaar loopt is met drie miljoen euro zeker niet onaardig."
Voor meer informatie:
Romain Cools
Belgapom
T +32 (0)9 339 12 49
www.belgapom.be