
Tholen - De Ruiter en Seminis organiseerden maandag weer een nieuwe editie van Breeding Proof. Deze keer vond het evenement plaats in Kasteel Rhoon. Het programma draaide rondom het thema 'Monsanto in the supply chain'. Dagvoorzitter Nico van Vliet gaf de aftrap. Nico memoreerde kort de succesvolle lancering van zes nieuwe producten dit jaar. Verder lichtte hij de reden toe waarom de voertaal Engels was deze middag. De onderwerpen zijn internationaal interessant, vooral voor het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

De eerste presentatie werd verzorgd door Elena Ozeritskaya. Zij is deskundig op het gebied van doelgroepbepaling en -kennis. Ze ging in op het belang en de kenmerken van Generatie Y. Iedereen die geboren is tussen 1981 – 1995 behoort tot deze generatie. Deze groep is de grootste én dus de belangrijkste doelgroep. Kenmerkend aan deze groep is dat generatie Y realistisch én avontuurlijk is, social media belangrijk vindt en YOLO (you only live once) hun credo is.
Deze kenmerken zijn te vertalen naar voedsel. Generatie Y houdt van koken. Er wordt veel aandacht besteed aan eten. Er worden graag foto's van gemaakt om dat vervolgens via de social media de wereld in te brengen. Ze willen alles weten over het voedsel. Transparantie is een sleutelwoord. Er is veel behoefte aan informatie. YouTube en blogs worden vaak geraadpleegd. Deze groep is verder bereid meer geld uit te geven aan voedsel, mits er voldaan wordt aan hun wensen. Generatie Y wil overigens graag voedsel aangeboden krijgen, wat onderweg opgegeten kan worden. Dat voedsel moet dan wel aan de hoge kwaliteits- en tranparantie-eisen voldoen. Ze houden van transparantie.

Klik hier voor de fotoreportage
Elita vervolgt haar verhaal met vier consumententrends:
- Voedsel = beleving
Eten zorgt voor een smaakbeleving. Consumenten zoeken naar producten die passen bij hun identiteit. Verder moet winkelen weer leuk worden. Dit wordt de uitdaging voor de retail. - Welzijn – rustiek
Chique is de nieuwe nostalgie Het voedsel moet zo vers mogelijk aangeboden worden. De reden dat mensen lokale groenten kopen, komt voort uit chauvinistische trots. Biologische groenten wordt booming business. Dit staat nu nog in de kinderschoenen. - Gemak
Meer eetmomenten en kleinere hoeveelheden. Gesneden groenten blijven gewenst. Al is er wel iets veranderd; de groenten worden minder klein gesneden, zodat de oorsprong toch nog herkenbaar blijft. Er is een markt voor maaltijdboxen en snackgroenten. Het gebruik van technologie tijdens het winkelen zal verder toenemen. - Betaalbare luxe - prijs-kwaliteitverhouding
- Maak het de consument makkelijker. Pas hoeveelheden, smaak en winkelaanbod aan.
- Combineer verschillende trends.
- Personaliseer het aanbod.
- Gebruik social media om informatie over te brengen.
- Wees authentiek. Dat is de consument ook.
- Werk binnen de keten samen met elkaar.
- Zorg dat je merkstrategie duidelijk is.
Bij de samenstelling van de boxen hanteren ze 4 principes:
- Eerlijke prijs - direct van de boer naar de consument.
- Uit Nederland - producten afkomstig van Nederlandse boeren.
- Biologisch – zoals de natuur het bedoeld heeft.
- Transparant - altijd weten waar de producten vandaan komen.
Beebox is als sociale onderneming B Corp gecertificeerd. B Corp is een international sterk groeiend duurzaamheidskeurmerk voor bedrijven die aantonen dat winst maken en een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij prima samengaan.

Ibrahim El Menschawi is de EMEA Regional Lead binnen Monsanto. Hij belichtte tijdens de Breeding Proof de rol van Monsanto binnen de keten. Monsanto is zich bewust van het belang van de informatie die uit de keten komt. Hoe dichter de informatie bij de consument wordt verkregen, hoe waardevoller. "Alles begint bij de consument. Daar ligt de behoefte en dus de oorsprong van iedere nieuw ras," vertelt El Menschawi.
"Monsanto heeft als doel datgene te produceren waar de markt op vraagt. Ze willen voldoen aan de behoefte aan diversiteit", aldus de topman. Tomaten zijn daar een heel goed voorbeeld van. De laatste jaren zijn er veel nieuwe variëteiten gelanceerd door veredelaars. Daar heeft de consument behoefte aan. El Menschawi is ervan overtuigd dat iedere teler zich bewust is van het begrip duurzaamheid. "Dat begint al met de grond waarin wordt geteeld. De teler wil de grond gezond houden en niet uitputten. Er moet immers volgende jaren ook nog geteeld worden. Overigens, in de kassen is dat net zo. Daar worden geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruikt. Of in ieder geval minimaal. Volgens mij zou het heel terecht zijn als de Nederlandse glastuinbouw ook het label 'Duurzaam' zouden mogen voeren. Ik begrijp werkelijk de weerstand daartegen niet."
Breeding Proof werd afgesloten met een diner waarin onder andere de eerste oogst van Kwekerij 't Woudt werd geserveerd.
Klik hier voor de fotoreportage