AGF verwerkers tillen technisch uienland naar een hoger niveau
De sessie is voortgekomen uit de constatering dat de uiensector langzaam maar zeker aan het veranderen is. Het doorgroeien van traditioneel 'boerenbedrijf' naar industrie is niet alleen een kwestie van het aanschaffen van meer en grotere machines. Een industrieel bedrijf vereist een integrale aanpak en een gecentraliseerde overkoepelende aansturing. Juist daarom zien ERC, Qreenno en de verwerkers het belang van standaardisatie binnen de AGF-sector. Door machines tot op het laatste detail te standaardiseren, kunnen complete fabrieken veel eenvoudiger aangestuurd worden, wat voor een hogere efficiëntie zorgt. Daarnaast kunnen voorraden en servicekosten geminimaliseerd worden, waardoor de uiteindelijke kostprijs per kilogram gereduceerd wordt.
Aan het begin van de bijeenkomst is er door ERC een presentatie gegeven over de transportband van vroeger tot nu. Daarnaast heeft bandenleverancier Ammeraal Beltech inzicht gegeven in de voor- en nadelen van verschillende bandmaterialen en een update gegeven over de laatste ontwikkelingen. Het is van belang om juist nu al te acteren op wat er wellicht over een aantal jaren speelt. Wat zijn de product-eisen over vijf jaar? Welke producten worden dan (nog) verwerkt en op welke manier?
Elke verwerker heeft zo zijn eigen ideeën bij de perfecte transportband. De uitdaging is een cluster van goede ideeën maken en deze te combineren tot een volwaardig product. Door middel van een LEAN-sessie is geprobeerd zo veel mogelijk bruikbare ideeën op papier te krijgen. Dit hield in dat elke subcomponent van de transportband, bijvoorbeeld 'hoofdframe, een apart vel papier kreeg. Hier op mocht iedereen zetten wat de transportband nu zeker wel of absoluut niet mocht bevatten.
Door medewerking van gemotiveerde, technische mensen met veel ervaring in de uiensector is er praktische en bruikbare informatie naar boven gekomen. ERC en Qreenno zullen in samenwerking met de uienverwerkers een traject ingaan van prototyping en doorontwikkeling. De optimalisatie van de transportband is zeker niet het eindstation maar wordt meer gezien als beginpunt voor een standaardisatie van het complete machinepark binnen de AGF-sector.