Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kansen in Afrika en China

Businessclub Fresh Park Venlo verzameld bij Bayer Crop Science in Nunhem

Tholen - Donderdag kwam de Businessclub Fresh Park Venlo samen voor hun najaars bijeenkomst. Dit keer werd de Limburgse AGF-sector ontvangen bij het veredelingsbedrijf van Bayer in het pittoreske Nunhem. De middag begon met een rondleiding door het complex van Bayer waar de bezoekers onder leiding van Hans Driessen een inkijkje namen in de bedrijfsprocessen en kennis maakten met de nieuwste ontwikkelingen.




Tijdens de rondleiding krijgen de bezoekers een kijkje in de kwaliteitscontrole en voert de de tour via de zogenaamde zaadpriming, langs de droogkamers om vervolgens te zien hoe de coating om het zaadje wordt aangebracht. De coating is nodig om de zaadjes effectief te beschermen tegen schimmels na de zaai. De oranje coating maakt het het zaaigoed beter zichtbaar. Daarnaast is de kleur karakteristiek voor de Nunhemse zaadveredelaar.

In een van de historische bijgebouwen presenteert Uwe Dijkshoorn de laatste stand van zaken bij Bayer. De nummer 4 qua omzet binnen de groentezaadveredelaars zag de omzet afgelopen decennium jaarlijks met 10% groeien. Teams van gewasgespecialiseerde verkopers ontfermen zich per product over de afzet van 1200 rassen en zette in 2014 jaar 355 miljoen euro om.


Uwe Dijkshoorn over het belang van samenwerking bij ontwikkeling slimme AGF

Samenwerking tegen obesitas en ondervoeding
Naar eigen zeggen is Bayer het enige bedrijf dat werkt aan de gezondheid van zowel
mensen, dieren als planten. Het wordt volgens Uwe namelijk steeds meer duidelijk dat gezondheid en voeding nauw met elkaar verbonden zijn. "800 miljoen mensen lijden aan ondervoeding, terwijl meer als een miljoen mensen overlijden aan obesitas gerelateerde aandoening," stelt Uwe. "Het terugdringen van die aantallen is een grote uitdaging maar, mede door samenwerking met anderen, geloof ik dat wij door de ontwikkeling van slimme, sterke en lekkere groenterassen zeker een bijdrage kunnen leveren."


Peter Simmer van Mercuur, Jan Vorstermans van Fresh Park Venlo, Hans Egelmeers van Accon AVM, en Ron de Greeff van Staay-Van Rijn

Lange adem
Het veredelen van gewassen is met 8 tot 16 jaar een lang proces. Die lange tijdspanne vraagt wat Uwe betreft om bewuste en heldere keuzes in investeringen. "Lang geleden hebben we ooit ingezet op mechanische oogst van augurken, later bleek het allemaal handpluk te blijven, maar tegenwoordig is mechanische oogst in grote markten standaard geworden. Ook met geïntegreerde veredeling blijft het altijd nog 7 jaar duren. Voordat we een product op de markt brengen blijven we het nieuwe ras altijd toch nog minimaal 4 seizoenen testen."

China en Afrika
Ondanks de tijdspanne zijn er nu ook al ontwikkelingen waar te nemen waar de
zaadveredelaar op in kan spelen. Uwe zien dat het bedrijf in bijna elk continent
aanwezig is met Centraal Afrika als uitzondering. "Gezien de huidige politieke situaties en vluchtelingenproblematiek valt hier qua agricultuur nog heel wat te verbeteren. om de lokale bevolking en economie helpen op te bouwen met de lokaal aanwezige economische bronnen. Daarnaast moeten we inspelen op de groeiende wereldbevolking en bieden ook opkomende middenklassen in bijvoorbeeld China nieuwe kansen. Nu al gaan er meloenen voor 9 euro via webshops als AliBaba naar de consumenten in de steden aldaar."


Rob Stoll van Sherpa, Ingrid Henderickx van Fresh Park Venlo, Rogier van de Linden van Staay-Van Rijn, Sylvia Janssen van Kompany en Roy Wolter van Staay-Van Rijn

Hoe die nieuwe generatie aan klanten eruit ziet laat de Hans Driessen zien met
overzicht van de wereldkaart die alle PlayStation 4 verbindingen op de wereld in beeld brengt. Aan Hans de taak om te weten te komen waar deze generatie over 15
jaar behoefte aan heeft. Door deze trends te vertalen naar de ontwikkeling van nieuwe producten kan er beter worden geïnvesteerd. "De wereldbevolking groeit, we
leven langer, gezinnen worden kleiner en en steeds meer mensen trekken naar de stad. Daar komt alles samen in een smeltkroes die nog eens wordt versterkt door het internet. We weten steeds meer wat gezond en lekker is maar kunnen ook steeds minder maaltijden zelf bereiden. Zo blijkt uit onderzoek dat gemiddelde Duitser nog maar 5 uur per week aan het fornuis staat."


Sandra Bogaard van Fris-Co,Rene Verheijen van ZON verpakkingen, Peter Vaessen Rabobank, Anky van Veghel van Sumarbox, Ed van der Sterren van Rabobank Venlo, Ger Vissers, van Vissers Bastings BV en Peter Vaessen van de Rabobank

Gezond on-the-go
De tijd die eerst aan het fornuis werd doorgebracht is door onregelmatige werktijden verruilt voor het kantoor, flexplek, station of auto. Dit verklaart volgens Hans de groei niet alleen het aanbod van on-the-go. Een segment waarbij de klant steeds meer eisen stelt aan de kwaliteit en smaak van deze maaltijden."


Alle aandacht van Jos Cabeau van ZON, Mark van Mierlo van A. Kanters, John Peeters van Nedalpac en Gerard en Wilma Thijssen van Gochamp

Klanten en consumenten
Voorbeelden van innovaties op dit gebied zijn bijvoorbeeld kleine prei en de Beesan-komkommers die in de broodtrommel passen. In al deze noviteiten is het belangrijk te kijken naar de wensen van de consument maar zeker ook naar de eisen van de teler, dat is tenslotte de speler die de gewassen op een effectieve wijze moet telen."

Na de presentaties begaven de deelnemers zich naar Baarlo voor een afsluitend diner.


John Peeters en Frans Hagens van Nedalpac, Roy Wolter van Staay-Van Rijn, Sandra Bogaard van Fris-Co en Rogier van de Linden van Staay-Van Rijn


Bas Mattheijssen van Mattheijssen L. VOF , Harm van Raaij van Florazon en Lei Mattheijssen


Ed van der Sterren Rabobank Venlo en Silvia Janssen van Kompany


Mark van Mierlo van A. Kanters, Jos Cabeau van ZON, en Rob Stoll van Sherpa


Peter Vaessen Rabobank, Leo Smedts van Europool Systems, en Riny van der Staak


Mark van Mierlo van A. Kanters, Ron de Greeff van Staay-Van Rijn


Gerard en Wilma Thijssen van Gochamp


John Hansen van Hansen Logistiek en Hans Driessen van Bayer





Publicatiedatum:
Auteur:
©