Groenten vs. fruit
Met vers gesneden wordt in Italië vooral groenten bedoeld, daar groente er zeer populair is. Voor eenheid fruit worden 90 eenheden groente verkocht. In termen van waarde is het verschil niet zo groot, maar nog steeds aanzienlijk: € 14,3 miljoen tegen 721,7 voor een totaal van bijna € 736 miljoen tussen november 2013 en oktober 2014.
Vers gesneden groenten
Er is een daling van 1,9% geweest ten opzichte van het vorige jaar en de volumes zijn eveneens gedaald: er is 98.262.329 kg verkocht, oftewel -0,8%. Ondanks de daling van de volumes zijn er tussen november 2012 en oktober 2013 bijna 498 miljoen eenheden verkocht tegen de 502 miljoen vorig seizoen: een stijging van 0,9%.
De meest verkochte vers gesneden groenten is salade (70.757.006 kg), gevolgd door gekookte groenten (16.478.261 kg), crudités (10.315.447 kg) en kruiden en snacks (respectievelijk 354.092 en 357.520 kg).
In termen van volumes, is salade de meest verkochte vers gesneden groente.
Met betrekking tot salade zijn de knapperige soorten de enigen die het goed doen, zowel in termen van waarde (+ 0,1%, tot € 335.797.188) als volumes (tot 47.658.308 kilo, + 1,5%). Het aantal verkochte eenheden stijgt met 3,2%.
Verkoop per regio
Verkoopkanalen
69% van de omzet wordt behaald in de supermarkten, gevolgd door superettes (d.w.z. gemakswinkels), waar het handelsvolume in die periode bijna € 99 miljoen was. Hier vond echter ook de hoogste daling plaats in termen van waarde, volumes en verkochte eenheden (respectievelijk -6%, -4,7% en -4%).
Detailverkoop van vers gesneden groenten (in termen van waarde) per retailer.
Vers gesneden fruit
De sector vers gesneden fruit is ook gedaald met een omzet van iets meer dan € 14 miljoen (-8%) en 1.410.444 kilo (-14,1%).
Net zoals bij de groente zijn de positieve gegevens afkomstig van het aantal verkochte eenheden: 5.534.739, d.w.z. + 0,3%. Er was overigens een stijging van het aantal verkochte trays (+ 11.7%) en plastic trays (+ 4%).
Detailverkoop per geografisch gebied.
Supermarkten hebben nog steeds het leeuwendeel van de omzet, gevolgd door superettes en hypermarkten. De verkoop wordt eigenlijk steeds meer in superettes, zowel in termen van waarde (+ 9,1%) als in eenheden (+ 1,9%). Alleen de volumes laten een lichte daling zien (-0,2%).
Fruitverkoop per retailer.