Het exportseizoen van dit jaar begon in week 30 met de eerste Turkse vijgen uit de regio Mersin, gevolgd door vijgen uit de regio Aydin. De eerste Bursa vijgen worden verwacht in week 32-33, waarna het bedrijf over het algemeen volledig zal overschakelen op het beproefde zwarte fruit. "Ik heb onlangs enkele telers in de regio Bursa bezocht en de eerste tekenen zijn bijzonder veelbelovend. Naar alle waarschijnlijkheid zal er voldoende product zijn om aan de vraag in Oostenrijk en voor de export te voldoen, hoewel de weersomstandigheden in de laatste paar weken tot het begin van de oogst een beslissende rol zullen spelen", benadrukt Ziya Sizgin, rechtstreeks importeur en directeur van UVA Handels GmbH, gevestigd op de groothandelsmarkt in Wenen.
Vroege vijgen van Turkse oorsprong. De export voor de Oostenrijkse en Duitse markten is de afgelopen jaren toegenomen.
Door de inflatie en de gestegen logistieke kosten ligt het prijsniveau aan het begin van het seizoen iets boven het niveau van vorig jaar. Verwacht wordt echter dat de prijzen voor vijgen uit Bursa dicht bij het niveau van vorig jaar zullen liggen. UVA Handels GmbH levert zowel aan de Oostenrijkse binnenlandse markt als aan talrijke klanten in buurlanden zoals Duitsland, Frankrijk en Nederland. Sizgin: "Naast de groothandelsdistributie worden er al enkele jaren met succes programma's met Turkse vijgen uitgevoerd in de Oostenrijkse retail en de trend stijgt. Over het algemeen zien we een aangename groei en volumestijging van de vijgenimport, niet alleen in Oostenrijk, maar ook in Duitsland, waarbij UVA een pioniersrol speelt."
Vanwege de dikkere schil en langere houdbaarheid blijven consumenten de Bursa-vijg waarderen, aldus Sizgin. "Het seizoen is relatief kort, maar elk jaar verloopt anders. Vorig jaar begonnen de prijzen hoog en bleven ze het hele seizoen stabiel. Over het algemeen zijn vijgen wel iets duurder dan andere fruitsoorten. Het is dan ook positief dat vijgen dit jaar veel aandacht blijven krijgen, ondanks de inflatie en het groeiende prijsbewustzijn van consumenten. De hoge kwaliteit en unieke smaak maken vijgen nog steeds populair en een vaste keuze in de boodschappenmand van veel klanten."
Links: Turkse vijgen in een doosje. Rechts: Voorverpakte Bursa vijgen voor de Oostenrijkse retail. Het fruit ligt vooral in de schappen in trays van 500 g met elk 8-12 stuks.
Voor meer informatie:
Ziya Sizgin
Uvafruit Handels GmbH
Groothandelsmarkt Wien-Inzersdorf
Box C 12, 139-140
1230 Wenen, Oostenrijk
Tel.: +43 1615 07 47
Mob: +43 6769017755
[email protected]
www.uvafruit.at