Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Special jaaroverzicht maart: Sperziebonenfusie en 'perfect storm' maakt handel 'pokkeduur'

De recente vorst in Spanje heeft grote gevolgen voor de aanvoer van een aanzienlijk deel van de Spaanse groenten. "Zo zijn ook de asperges in de regio Granada volledig bevroren," vertelt Tom Maes van Special Fruit. "De aanvoer ligt compleet stil, wat ervoor zorgt dat de prijzen voor het Spaanse product door het dak gaan."


Ook de aanvoer van blauwe bessen liep ver achter bij andere jaren. "We hebben te maken met een 'perfect storm'", vertelt Harro van Dam van Carsol Europe. "Zo is het Chileense seizoen eerder afgelopen dan anders, terwijl de producties vanuit Marokko, Portugal en Spanje door kou ver achter blijven. Alternatieven zijn er dus niet op de markt en dat maakt deze situatie echt wel uniek."


"Alles is gewoon 'pokkeduur'." Deze beschrijving van Pasquino De Vuyst van Groothandel De Vuyst en Square Melon is tekenend voor de situatie in de handel op het moment. "We ondervinden nog steeds problemen door uitlopers van de energiecrisis, maar zoals het nu is, hebben we het nog nooit meegemaakt."


Koud weer, torenhoge prijzen en grote tekorten domineerden de afgelopen weken vanuit Spanje het nieuws. Inmiddels is het weer in Spanje opgeklaard, maar volgens Thomas Bos (Thomasol Gestión) die al ruim twintig jaar in Alicante woont en werkt, gaat de prijsdaling momenteel in Noord-Europa harder dan in Spanje. "Ook wij hebben te maken met een dalende prijs voor veel producten, maar het gaat niet zo extreem als in Nederland."


Het merk Tasty Tom is vanaf maart te herkennen aan een nieuw logo. In 2008 is het merk van de smaakvolle trostomaten voor het laatst gestyled. Marketingmanager van ZON Unigrow Ine van Kleef geeft toelichting bij de rebranding van het merk.

Donderdag 9 maart organiseerde ZON fruit & vegetables haar Koper- en Telerdag. Met klanten en telers uit het hele land werd het een gezellige middag in Venlo, waarbij verschillende telers op het marktplein hun producten presenteerden en zelfs ook de Spaanse leveranciers acte de présence gaven. Ze kondigden ook een samenwerking met Harvest House aan voor de verkoop van trostomaten aan de klok.


Koninklijke Paardekooper Group heeft Ian Rasmussen (48) benoemd als nieuwe CEO. Rasmussen heeft een achtergrond in luchtvaart- en ruimtetechniek en bedrijfskunde. Hij begon zijn loopbaan bij de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. Na een aantal jaar maakte hij de overstap naar het bedrijfsleven.


De raad van bestuur van de REO Veiling heeft woensdag 15 maart met unanimiteit de heer Filip Vanaken aangesteld als algemeen directeur van de coöperatieve telersvereniging in Roeselare. Filip Vanaken voerde de functie van algemeen directeur al ad interim uit sedert eind oktober van vorig jaar.

De horecasector heeft in 2022 weer de weg omhoog gevonden. Zo kochten ondernemers in de horeca en catering 61 procent meer verse groenten en fruit dan in 2021 toen een groot deel van het jaar de deuren door corona gesloten waren. De inkoop van verse groenten was in 2022 zelfs hoger dan voor corona (2019). Dit blijkt uit informatie van GroentenFruit Huis op basis van data Foodstep.


In Yerseke heeft een nieuwe appelschil- en snijfabriek het licht gezien: Smiley-Apple. "Mijn vader Jack heeft meer dan dertig jaar ervaring in de appelteelt en heeft ook altijd fruit verwerkt voor bakkerijgrondstoffen", vertelt verkoper Joery Goense. "Vroeger droomde hij er al van om geschilde appelpartjes op de markt te brengen. Dat stond nog altijd op zijn to-do-list en vorig jaar heeft hij deze droom waargemaakt."


Tijdens de ledenvergadering van het comité Fruithandel van GroentenFruit Huis schetste Said Belhassan (SuperUnie) de trends, maar ook de veranderende wereld op inkoopgebied en de veranderende consument. Het AGF-inkoopbeleid bij Superunie richt zich op efficiency in de keten door samenwerking, lagere kosten en focus op smaak. "Voorheen was Superunie veel gewend om te tenderen, maar we gaan steeds meer naar langetermijnsamenwerkingen toe met specialisten. Hiermee vallen veel inefficienties weg te halen."

Scherpenhuizen maakte deze maand bekend een strategisch belang te nemen in Kamps Sperziebonen. In de afgelopen maanden hadden de firma’s Scherpenhuizen te Eindhoven en Kamps Sperziebonen te Ottersum gesprekken gevoerd over nadere samenwerking. Deze hebben recent geleid tot het besluit van het nemen van een strategisch belang in Kamps door Scherpenhuizen.

Gerelateerde artikelen → Zie meer