Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Hoge opkomst bij Global Produce & Floral Show in Anaheim

Paarse tomaten, meer gemaksproducten, een uitbreiding van duurzame verpakkingsmogelijkheden, en het bespreken van de recente overnames in de AGF-industrie. Het is een kleine greep uit wat er afgelopen vrijdag en zaterdag te zien was op de Global Produce & Floral Show in Anaheim, Californië. Het is de eerste keer in vier jaar dat de vakbeurs weer plaatsvindt in Californië. Meer dan 1.160 bedrijven waren aanwezig en het evenement bracht bezoekers uit meer dan 60 landen samen.

Over het algemeen waren exposanten tevreden over de retaildeelname. "Het was geweldig om met al onze klanten in contact te komen en we hebben ook een aantal nieuwe gezichten gezien", zegt Daniella Velazquez De Leon van bananenbedrijf Organics Unlimited. "Veel telers en fruitrijpers kwamen langs de stand en het verkeer was ongelooflijk", zegt Greg Akins van Catalytic Generators. De stand van het bedrijf bevond zich op een plek waar twee hallen met elkaar verbonden waren. Sommige exposanten in het machinegedeelte van de beursvloer gaven aan niet de bezoekersaantallen te zien waarop ze hadden gehoopt.

Klik hier voor de Freshplaza fotoreportage met de Nederlandse en AGF-bedrijven


Team Jasa met Joost Somford, Alison Clavenger en James Tetreault

Voorzichtig optimisme
Volgens de International Fresh Produce Association had deze editie de grootste bezoekerslijst op het gebied van groenten en bloemen. De show werd goed bezocht, maar op de eerste dag was het drukker dan op de tweede dag.

Over het algemeen waren de standhouders blij met de opkomst en waren ze voorzichtig optimistisch over de markt. De sector is het afgelopen jaar flink op de proef gesteld door hogere inkoopkosten, stijgende rentetarieven, arbeidsvraagstukken en faillissementen. Investeerders hielden daardoor hun geld in hun zak. De onzekerheid op de markt resulteerde in een tragere markt, hoewel verschillende partijen hun uitbreidingschema hebben voortgezet.

Wat dit jaar duidelijk naar voren kwam, is dat het aantal overnames in de sector doorgaat en lijkt plaats te vinden voor alle producten. Als gevolg hiervan vertegenwoordigden sommige stands meerdere bedrijven die onder één overkoepelende naam aanwezig waren.


Jessica en Barry Mulder van Cool Control

Binnen het tuinbouwsegment was er dit jaar een groter aantal leveranciers, doordat IFPA een speciale CEA-raad heeft opgezet. Voor het eerst vonden ook vertical farms hun weg naar de beurs, waaronder bedrijven als Bowery Farming, Plenty en 80 Acres Farms. Zij toonden hun sla en hadden een opmerkelijke hoeveelheid nieuwe verse saladekits tentoongesteld. In de glastuinbouw werden nieuwe tomaten-, komkommer- en paprikaproducten gelanceerd. Ook een nieuw meloenras werd geïntroduceerd. De teelt van kasaardbeien blijft toenemen en er is nu ook een biologische variant beschikbaar.

Steeds meer bedrijven bieden duurzame verpakkingsoplossingen, omdat consumenten steeds meer het eenmalig gebruik van plastic willen verminderen. Tegelijkertijd worden veel kant-en-klare producten verpakt voor individuele consumptie, waardoor de behoefte aan verpakking toeneemt en er afval ontstaat. Punnets, kartonnen dozen, maar ook recyclebare netzakken doen hun intrede op de markt. Het etikettensegment ontwikkelt etiketten die thuiscomposteerbaar en recyclebaar zijn.


De nieuwe CEO van Zespri Steven Martina met het Zespri-team

Een van de meest opvallende nieuwe producten op de beurs is waarschijnlijk een paarse tomaat. Deze genetisch gemodificeerde tomaat is gemaakt door leeuwenbek-genen in het DNA van tomatencellen in te bouwen. Paarse tomaten bevatten meer antioxidanten dan traditionele tomaten en zien er prachtig uit op het bord. Zullen consumenten ze in hun winkelwagentje leggen?

De naam zegt het al, IFPA is ook een bloemenshow. De beurs richt zich op de inkopers in de Noord-Amerikaanse verscategorie van groenten en bloemen. Met meer dan 120 exposanten kende de bloemenafdeling één van de grootste edities tot nu toe.


Team PerfoTec met Rebecca Benavides, Anne, Bastiaan en Bas Groeneweg, Renate Brandon en Andrzej Kopacz

Klik hier voor de Freshplaza fotoreportage met de Nederlandse en AGF-bedrijven

Klik hier voor de HortiDaily fotoreportage van de kassenleveranciers en groentekwekers.

Klik hier voor de FloralDaily fotoreportage van het bloemenpaviljoen.

Publicatiedatum: