Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dure boodschappen het ‘nieuwe normaal'

Soft discount wint, hard discount onder druk, Picnic groeit

Dat onze boodschappen duurder zijn geworden ten opzichte van een jaar geleden is geen verrassing meer. Vergeleken met Q3 2022 geven consumenten nog altijd 8% meer uit aan boodschappen, blijkt uit cijfers van Hiiper. "Vorig kwartaal bleek uit onze cijfers dat de piek in prijsverhogingen achter ons lag en dat prijzen voorzichtig wat daalden. Maar het lijkt erop dat het prijsniveau nu stabiliseert; de prijzen van onze boodschappen zijn het afgelopen kwartaal ongeveer gelijk gebleven, echter wel 10% hoger dan vorig jaar. Duurdere boodschappen lijken dus het ‘nieuwe normaal’. Met duurdere mandjes (index 106) tot gevolg. Aangevuld met een iets hogere frequentie (index 102) doordat consumenten vaker bij verschillende formules boodschappen doen."

Dat wordt ook bevestigd als Hiiper kijkt naar verschillende type mandjes en de ontwikkeling daarvan. Het percentage kleine mandjes groeit harder met index 104 ten koste van de grotere boodschappen trip (index 98).

Onrust in supermarktland
Het ‘nieuwe normaal’ zien we breder terug. Waar full-service supermarkten in Q2 nog significant marktaandeel verloren, is ook dit in Q3 gestabiliseerd met index 100. Wel zien we nog altijd behoorlijke verschillen. De onrust bij de nieuwe combinatie van Plus & Coop wordt bevestigd door onze cijfers, met een marktaandeeldaling van index van 96 in Q3. Albert Heijn wint afgelopen zomermaanden juist marktaandeel met een index van 104.

Ook onder de discounters zijn de verschillen groot. Soft discount wint, aangevoerd door Dirk die de opmars in Q3 doorzet met een index van 127, terwijl hard discount afgelopen kwartaal in de breedte verliest nu ook Lidl een daling in marktaandeel laat zien in Q3.

Huismerk blijft favoriet
In Q1 en Q2 van dit jaar zagen we dat de Nederlandse consumenten steeds vaker kochten bij diverse winkelformules en regelmatig kozen voor goedkopere huismerken. Ook deze trend zien we doorzetten in Q3. Ten opzichte van vorig jaar ‘winnen’ huismerken aandeel met index 104. We kunnen dus concluderen dat consumenten vasthouden aan huismerken en steeds minder waarde hechten aan de duurdere A-merken.

Joep Smeets, Managing Director van Hiiper stelt: “De grote vraag hier is hoe A-merken deze verschuiving willen keren nu consumenten steeds vaker naar huismerken grijpen. Zeker nu, door nieuwe inkoopsamenwerkingen onder supermarkten op Europese schaal, A-merkfabrikanten nog verder onder druk komen te staan. Voor de betreffende full-service supermarkten is dit wel de kans om met discounters te kunnen blijven concurreren op prijs.”

Online pakt Picnic steeds meer marktaandeel
Steeds meer consumenten kopen de boodschappen online. Zo zien we dit kwartaal weer een stijging van index 123 ten opzichte van Q3 2022 in het marktaandeel van online spelers, waarvan Picnic duidelijk het grootste deel pakt met een index van 136. Naar verwachting zal deze trend doorzetten, wat een extra uitdaging geeft voor de online bezorgdiensten van de full-service supermarkten.

Bron Hiiper

Publicatiedatum: