Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Inwijding van methanol-schip Laura Maersk in de Rotterdamse haven.

Fotoreportage: "Alleen gezamenlijk kunnen we de decarbonisering van het zeetransport verwezenlijken"

Tholen - Laura Maersk, het eerste containerschip ter wereld dat geschikt is voor methanol, legde op 25 september aan op de Tweede Maasvlakte in de Rotterdamse haven. Maersk en APM Terminals maakten van de gelegenheid gebruik om het schip op een feestelijke manier in te wijden en nodigden tal van gasten uit de logistieke sector uit. Zij kregen inzichten in de ambitieuze plannen van Maersk met betrekking tot 'groen' zeetransport evenals een uitvoerige rondleiding op het 170 meter lange schip. Ook AGF.nl mocht mee aan boord.

Klik hier voor de volledige fotoreportage.


Maersk CEO Keith Svendsen

Eendracht maakt macht
In zijn toespraak verwees Maersk CEO Keith Svendsen niet alleen naar de voorname mijlpaal in de bedrijfsgeschiedenis van Maersk, maar refereerde hij tevens aan de klimaatverandering. De afgelopen maanden vol weersextremen bewezen maar weer eens hoe groot de gevolgen van klimaatverandering zijn. "Wij mensen, vooral in onze sector, hebben een grote invloed op de toekomst. Nauwe samenwerking en de steun van de overheid zijn echter noodzakelijk om het zeetransport ook daadwerkelijk te vergroenen. Om echt een vuist te maken hebben we immers compleet nieuwe ecosystemen en supply chains nodig om in de toekomst op grote schaal groene energie te kunnen commercialiseren. Alleen op deze manier kunnen we blijven investeren in fossielvrije brandstofsystemen die ook de komende decennia houdbaar zijn," aldus Svendsen.

De slogan 'All the way to zero' wijst op de ambitieuze doelstellingen van de rederij. In 2040 wil men volledig overschakelen naar emissievrij zeetransport, in 2030 wil men minstens 25 procent van de complete vloot op alternatieve brandstoffen laten varen.

Dual-fuel-systeem
In totaal biedt Laura Maersk plaats aan 398 reefercontainers. Het schip is uitgerust met een dual-fuel systeem, waarbij de motor zowel op methanol als op conventionele brandstoffen (bijv. bio-diesel) kan draaien. Hetzelfde geldt voor de hulpmotoren.

Maersk heeft naast de Laura nog 24 methanol containerschepen besteld die tussen 2024 en 2027 moeten worden opgeleverd. Daarnaast zal Maersk in de toekomst alleen nog nieuwe schepen bestellen met een groene brandstofoptie.

Voor meer informatie:
www.maersk.com
www.apmterminals.com
www.portofrotterdam.com