Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Verkoop bio aan catering compenseert verliezen in supermarkt"

Volgens Cyril Ristaul, een 100% biologische, Demeter-gecertificeerde teler uit het Franse departement Vaucluse, hebben biologische producten een mooie toekomst. "We zien zeker een daling in de biologische verkoop aan supermarkten, ten gunste van lokale of HEV-gecertificeerde producten. We zien lagere aankoopvolumes. Maar voor de ketens van gespecialiseerde biologische winkels is de situatie heel anders. Daar zien we dat de markt zich nog steeds een beetje ontwikkelt. Voor 80% van de biologische ondernemers waarmee ik werk, is de verkoop met 3-4% gestegen, terwijl alle anderen het over een daling hebben. We zijn nog ver verwijderd van de stijgingen die we in het verleden hebben gezien, maar de zaken gaan al beter en neigen naar stabilisatie."

Cyril erkent dat de biologische markt het de afgelopen jaren moeilijk heeft gehad, nog versterkt door de inflatie, maar "we zien dat biologische specialisten erin slagen hun cijfers te handhaven en innovaties vinden, omdat ze worden gedreven door hun idealisme in plaats van door opportunisme." Volgens Cyril wordt het verlies in de supermarktverkoop goedgemaakt door de verkoop aan collectieve catering. "Kantines hebben moeite om de doelstelling van 20% biologisch (Egalim-wet) te halen, maar andere collectieve cateraars boeken vooruitgang op dit gebied. Dit geldt vooral voor appelen en peren, die vrij grote volumes vertegenwoordigen."

Grote volumes abrikozen op de markt dit jaar
Cyril legt uit dat de Franse abrikozenoogst goed begon, maar sindsdien is deze wel beïnvloed door het weer. "Daardoor is het moeilijker om kwaliteitsproducten te vinden op een verzadigde markt. Er waren grote volumes, zowel conventioneel als biologisch, dus de verkoop was moeilijker." Momenteel verkoopt Cyril zowel de Kioto- als de Lady Cot-rassen, op een wisselende markt. Vanaf 25 juli maken de abrikozen plaats voor de Guyot peren en de eerste Lafayette en Akane appelen.

Als familiebedrijf dat al drie generaties lang actief is, teelt SAS Saint-Felix ook appelen, peren, pruimen en kersen. Dit jaar besloot het bedrijf om zonne-energie uit te proberen, met 3 hectare abrikozen onder zonnepanelen.

Voor meer informatie:
Cyril Ristaul
SAS Saint Felix
[email protected]

Publicatiedatum: