Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Didier Ioli van Paris Select:

"Importproducten vergemakkelijken de introductie van Franse producten"

Hoewel Didier Ioli, manager van het Franse Paris Select, aanwezig op MIN markt van Rungis, het hele jaar door voorrang geeft aan producten uit Frankrijk zelf, moet hij het seizoen beginnen met importproducten. "Ik ben eind februari al begonnen met de verkoop van Franse Gariguette-aardbeien, maar ander rood fruit (frambozen, bramen, blauwe bessen, rode bessen, etc.) verkoop ik jaarrond en bij  de verschillende rassen geef ik altijd voorrang aan de producten uit Frankrijk zelf. Elk product is gekoppeld aan een bepaalde streek, waardoor het een optimale kwaliteit heeft. Om de producten ook tijdens het lange winterseizoen aan te kunnen bieden moet ik voor het aanbieden van een assortiment aardbeien en een assortiment ander rood fruit mijn toevlucht nemen tot importproducten."

Volgens de professional uit de sector vullen deze twee assortimenten elkaar aan, versterken ze elkaar en sluiten ze aan bij de situatie op de markt. "Tegenwoordig bestaan er helaas veel vooroordelen over importproducten, die vaak bij voorbaat worden 'veroordeeld' om het feit dat ze niet in Frankrijk worden geteeld. Als we ons werk echter op een intelligente manier doen en in het belang van onze telers, de consumenten en natuurlijk de producten, moeten we het seizoen wel vroeg beginnen met importproducten, zodat we het Franse seizoen daarna goed ingaan."

Het Franse aanbod kan zich niet altijd aanpassen aan de vraag
Volgens de manager van Paris Select zijn de consumptieaantallen afhankelijk van verschillende factoren. Eén daarvan is het weer, vooral als het gaat om groenten en fruit. "Consumenten willen steeds meer lokaal geteelde producten eten. Als het aan het eind van de winter mooi weer is, willen zij echter eigenlijk doorgaans andere producten eten dan appelen, peren, bananen en sinaasappelen. Wat ze dan doen is 'ineens' grijpen naar zomerproducten als rood fruit en steenfruit. Het Franse aanbod kan zich echter niet zo snel aan deze vraag aanpassen en de meeste Franse telers kunnen niet anticiperen op deze ontwikkeling van de vraag in verband met het weer, vooral niet in een context van klimaatverandering waarin de seizoenen steeds onvoorspelbaarder worden. De telers die wel besluiten vroeg te beginnen met telen worden vaak geconfronteerd met extra kosten, die zij wellicht niet kunnen opvangen op het moment dat het weer niet gunstig genoeg blijkt te zijn voor het eten van zomerfruit. Om aan deze – ondanks alles – toch zeer reële vraag te kunnen voldoen, kunnen wij als bedrijf gelukkig producten importeren uit landen als Spanje, Marokko of Portugal."

Importproducten maken consumenten toleranter bij de start van het Franse seizoen
Met een aanbod aan importproducten kan volgens Didier Ioli niet alleen aan de vraag worden voldaan, maar kan ook de introductie van Franse producten worden vergemakkelijkt. "Vaak zijn Franse producten aan het begin van het seizoen duur en hebben ze hun optimale kwaliteit nog niet bereikt. Als consumenten echter al toegang hebben tot importproducten van goede kwaliteit, staan deze toleranter tegenover het dure Franse aanbod dat nog niet zijn beste kwaliteit heeft bereikt. Als we het seizoen daarentegen direct met Franse producten zouden beginnen, zouden de verwachtingen hooggespannen zijn en zouden consumenten eerder en sneller kunnen worden teleurgesteld. Dit zou een negatief effect op de verkoop kunnen hebben en de prijzen doen dalen totdat de kwaliteit zich verbetert, hetgeen uiteindelijk ook weer een negatief effect op het Franse seizoen zou hebben."


Didier Ioli en Romain Ioli

Een kwestie van prioriteiten stellen in plaats van koopkracht
Ondanks het nut van importproducten geeft Didier Ioli toch voorrang aan de producten uit Frankrijk zelf. "Wij bieden importproducten aan, maar schakelen over op de Franse producten zodra die beschikbaar zijn. Paris Select verkoopt vooral topproducten die soms het dubbele kosten, dus we weten dat niet iedereen ze kan of wil kopen. Sommige Franse huishoudens verkeren in een financieel precaire situatie met echte koopkrachtproblemen. Andere consumenten geven het grootste deel van hun budget liever uit aan lokale groenten en fruit, aan vrijetijdsactiviteiten, gadgets en designerkleding. En consumenten die de voorkeur geven aan goedkopere producten zijn blij dat ze kunnen kiezen uit een gevarieerd en toegankelijk assortiment. Voor de meeste consumenten is het eerder een kwestie van prioriteiten stellen dan van koopkracht. Dit is prima, want het staat iedereen vrij om zijn of haar eigen keuzes te maken, maar in dit geval mogen importproducten niet worden veroordeeld. Wij weten als bedrijf importproducten zeker te waarderen, maar nemen er alleen onze toevlucht toe als dat echt nodig is."

Kiezen voor partnerschap in plaats van concurrentie
Gezien de situatie op de markt zou er nog veel meer te winnen zijn als men als partners met elkaar zou samenwerken in plaats van elkaar enkel te zien als concurrenten. "We zouden eens moeten ophouden met concurreren, want we kunnen allemaal baat hebben bij het kiezen voor samenwerking. We zijn blij dat we onze producten naar onze buurlanden kunnen exporteren op het moment dat we onze oogstpiek bereiken en de Franse markt niet alles (meer) kan absorberen. Die buurlanden zijn op hun beurt weer blij dat ze hun seizoen met behulp van onze producten kunnen verlengen. Samenwerken betekent een win-winsituatie voor iedereen."

Voor meer informatie:
Didier Ioli
Paris Select
Tel. : +33 141 73 13 13
Mob. : +33 6 03 69 11 20
d.ioli@paris-select.com 

Publicatiedatum: