Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Jaarrond aanbod Colombiaanse avocado's"

De avocadomarkt is vrij stabiel. "Voor het derde kwartaal van dit jaar verwachten we aanhoudende stabiliteit qua prijzen en hoeveelheid," zegt Brian Gomez van GreenFruit Avocados. Die stabiliteit is het resultaat van het samenvallen van de oogst in verschillende landen van herkomst. Mexico, Californië, Peru en Colombia zullen naar verwachting een goed aanbod hebben. Binnen Mexico kreeg de staat Jalisco vorig jaar toegang tot de Amerikaanse markt en elk kwartaal worden meer boomgaarden gecertificeerd om naar de Amerikaanse markt te verschepen.

"Als gevolg daarvan wordt verwacht dat Jalisco dit jaar 25 tot 30% meer avocado naar de VS zal verschepen in vergelijking met 2022." Voordat Jalisco zich openstelde voor de Amerikaanse markt, was GreenFruit actief in de staat. "We hebben daar een pakstation dat avocado's naar Canada en Azië heeft verscheept. Door de openstelling van de Amerikaanse markt hebben we meer kunnen afzetten."

Colombia biedt alternatieven
Hoewel Mexico een belangrijk teeltgebied voor Greenfruit is, is het bedrijf sinds vier jaar ook actief in Colombia. "We waren er vroeg bij en begonnen Colombiaans fruit te verhandelen toen niemand anders dat ook wilde," aldus Gomez. Na vier jaar zijn er nu een paar nationale retailers die meedoen en we telen bijna jaarrond. "Onze teelt stopt slechts één maand, in april, en begint weer in mei. Vanaf mei leveren we elke week avocado's aan Noord-Amerika tot het einde van het jaar," aldus Gomez. Omdat de Colombiaanse avocado's van GreenFruit uitsluitend naar de Noord-Amerikaanse markt gaan, is dit programma een geweldige kans voor klanten in de foodretail in de VS en Canada. "Nu de vraag blijft groeien, is het cruciaal om opties aan te bieden, omdat het meer stabiliteit in de markt brengt."

Vorig jaar was het eerste jaar dat Colombia avocado's naar de VS verscheepte en niemand was voorbereid op zoveel lading. In combinatie met logistieke problemen en vertragingen in de haven voldeed de kwaliteit niet altijd aan de verwachtingen. "Met de ervaring van vorig jaar heeft Colombia dit jaar een veel beter programma opgezet, met als resultaat een betere aankomst en een hogere kwaliteit van het fruit," aldus Gomez. Dit jaar krijgt het land de kans om een betere reputatie te verwerven in de VS en Canada.

"Ons Colombia-programma is tijdens de feestdagen van start gegaan en we kijken terug op een zeer succesvol 1e kwartaal. De feedback die we van consumenten hebben gekregen is dat Colombiaanse avocado's net zo rijpen als een Mexicaanse of Californische avocado; lekker donker. Dit maakt ons enthousiast voor het tweede en derde kwartaal."

Volle schappen
Hoewel avocadovoorraden volatiel kunnen zijn, zullen de voorraden van dit jaar naar verwachting resulteren in volle schappen. Wat betekent een stabiel aanbod voor de prijzen? "Nu de wereldwijde avocadoconsumptie blijft toenemen, denk ik niet dat de prijzen extreem laag zullen zijn," aldus Gomez. "Ik verwacht dit jaar goede prijzen en eerlijke opbrengsten voor zowel telers, retailers als consumenten en ik denk dat zowel conventionele als biologische avocado's zeer goed te promoten zullen zijn."

Voor meer informatie:
Brian Gomez
GreenFruit Avocados
(+1) 949 251 0963
brian@greenfruitavocados.com
www.greenfruitavocados.com
www.instagram.com/greenfruitavocados

Publicatiedatum: