Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Kwart meer Colombiaanse Hass avocado’s verwacht

In 2020, het eerste coronajaar, exporteerde Colombia voor $ 146,4 miljoen aan Hass avocado's. In 2021 was dat $ 203,7 miljoen en in 2022 werd er voor $ 178,2 miljoen avocado’s verkocht. Voor dit jaar verwacht de sector een stijging van de omzet van 25%.

"Door op verschillende hoogtes te telen, ongeveer tussen de 1.700 en 2.500 meter boven zeeniveau, hebben we een groot voordeel ten opzichte van andere landen. Daarom hebben we jaarrond fruit beschikbaar. De winter heeft echter een negatieve invloed gehad op de opbrengst. De maten vallen kleiner uit en het fruit heeft een lagere waarde op de internationale markt. We hebben ongeveer 20% minder opbrengst", zegt Jorge Restrepo, voorzitter van de Corporatie van Telers en Exporteurs van Hass Avocado's (CorpoHass).

Met de komst van april eindigt bovendien het belangrijkste deel van het avocadoseizoen, waarin 70% van het volume van het seizoen wordt geëxporteerd.

"We zitten al 10 weken op deze exportniveaus", leggen ze uit bij Cártama, dat ongeveer 50 containers per week exporteert. "Vanaf volgende week zal de Colombiaanse export beginnen af te zwakken, omdat de hoofdoogst nu ten einde loopt. Pas in week 15 zullen de volumes weer wat toenemen." In 2022 exporteerde dit bedrijf 874 ton, goed voor een omzet van meer dan $ 30 miljoen.

De Colombiaanse avocado is al aanwezig in bijna dertig landen. Nederland springt eruit met een aandeel van bijna 50%. Daarna volgen de Verenigde Staten (21%), het Verenigd Koninkrijk (10%), Spanje (9%) en België (5%). "We moeten er rekening mee houden dat tot een paar jaar geleden de natuurlijke markt van Colombia Europa was en tot vorig jaar ging 90% van de Colombiaanse export van Cártama naar dat continent. Nu hebben we een eigen kantoor in Nederland, Cártama Europa, en van daaruit verdelen we de avocado’s rechtstreeks naar landen als Spanje, Polen, Rusland, Duitsland en Engeland. Sinds vorig jaar werkt Colombia ook aan een proces om boomgaarden beschikbaar te maken voor export naar andere markten die een speciaal protocol hebben, zoals de Verenigde Staten. Die markt is met meer dan 300% gegroeid", voegen ze eraan toe bij het bedrijf.

Bron: larepublica.co

Publicatiedatum: