De containervrachttarieven dalen nog steeds, terwijl de chartertarieven op peil blijven, wat erop wijst dat rederijen jacht maken op marktaandeel, zelfs als dat een prijzenoorlog betekent.
Volgens het laatste rapport van Linerlytica, dat op 13 maart jl. werd gepubliceerd, is ongeveer 738.014 TEU aan capaciteit, of 2,8% van de vloot, nu onbenut, na een piek van 3,8% in februari, omdat rederijen inactieve schepen reactiveren na Chinees Nieuwjaar.
MSC heeft zijn achterstand op Maersk Line vergroot tot 587.000 TEU. De Zwitsers-Italiaanse marktleider staat op 68.000 TEU, tegenover 298.000 TEU voor Maersk.
MSC en Maersk Line zullen hun 2M-alliantie in februari 2025 ontbinden en de twee vervoerders volgen verschillende strategieën sinds de Covid-19-pandemie de vrachtprijzen tot historische pieken opdreef.
Linerlytica: "Vervoerders van OCEAN Alliance hebben het kleinste aantal schepen dat stilligt, in vergelijking met 2M en THE Alliance, een duidelijk teken dat vervoerders zeer verschillende strategieën volgen om het capaciteitsoverschot aan te pakken. De vrachttarieven dalen nog steeds, terwijl de chartertarieven standhouden, nog een teken dat de vervoerders ondanks de verzwakkende vrachtmarkt op jacht zijn naar marktaandeel."
MSC ontving vorige week 's werelds grootste en tweede grootste containerschepen: de 24.346 TEU MSC Irina en 24.116 TEU MSC Tessa werden in twee opeenvolgende dagen opgeleverd door respectievelijk Yangzijiang Shipbuilding en Hudong-Zhonghua Shipbuilding. MSC nam ook het vierde van elf schepen van 15.000 TEU in ontvangst die zijn gecharterd van Eastern Pacific Shipping.
De nieuwe schepen hebben de capaciteit van MSC verhoogd tot een recordhoogte van 738 schepen van 4,77 miljoen TEU, waardoor de kloof met Maersk Line wordt vergroot tot 587.120 TEU.
Voor meer informatie: container-news.com