Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Heuer Logistics

"Grotere schepen compenseren CO2-uitstoot"

Heuer Logistics is al 55 jaar actief op het gebied van fruitverwerking. Hoewel de bedrijfsgroep uit Bremerhaven inmiddels in meerdere bedrijfssegmenten actief is, worden er jaarlijks nog steeds tonnen bananen en dergelijke overgeslagen. Op inmiddels twee locaties, in Bremerhaven en Hamburg, zorgt de logistieke dienstverlener voor de inklaring van verscheepte producten, voor allerhande transporten, voor de import en export van zeevracht en voor opslag- en overslagdiensten.

Decennialang draaide alles bij Heuer Logistics om bananen en andere producten van overzee. "Na de eeuwwisseling ontstond er een neerwaartse trend waarbij de koelschepen ofwel 'containeriseerden' of verplaatst werden naar de westelijke zeehavens. Dat laatste hangt weer samen met de locatie, dat wil zeggen de lange aanloop naar de Duitse havens, wat kostentechnisch gezien moeilijker te realiseren was. Hierdoor werden er minder producten via ons overgeslagen en we moesten onze capaciteit anders in gaan zetten", blikt procuratiehouder Jan Zobel terug. In de daaropvolgende jaren maakte Heuer Logistics onder andere haar entree in de sectoren kaas, eieren, chocolade, houtimport en de auto-industrie.

In Bremerhaven beschikt Heuer Logistics over twee terminals, waaronder de klassieke fruitterminal

Vroege aardappelimport en appelexport
Toch konden ook in de sector groenten en fruit nieuwe markten worden aangeboord. Bananen maken nog steeds een belangrijk deel van de productoverslag uit, maar "ook geïmporteerde aardappelen uit Egypte en Israël hebben zich in de afgelopen jaren tot een belangrijk seizoensgebonden bedrijfssegment kunnen ontwikkelen. Er moet echter wel gezegd worden dat de overslagvolumes sterk afhankelijk zijn van de Duitse aardappeloogst, die uiteindelijk de vraag naar geïmporteerde aardappelen bepaalt. In principe is de tendens echter stijgend. In vergelijking met de zuidelijke en westelijke havens hebben we ook het voordeel dat een aanzienlijk deel van het volume ook in Noord-Duitsland kan worden ondergebracht, waardoor het goedkoper is om de producten rechtstreeks hier in het noorden over te slaan", aldus Jan. Verder houdt Heuer Logistics zich ook bezig met klassieke overzeese producten zoals druiven, exoten en hardfruit. 


Jan Zobel (derde van links) en zijn team op de Fruit Logistica van dit jaar. Heuer Logistics zal dit jaar eveneens op de Fruit Attraction en Anuga aanwezig zijn.

In de afgelopen jaren kon het bedrijf uit Bremerhaven ook wat exportactiviteiten opbouwen. Jan: "Wij exporteren sinds enkele jaren Duitse en Poolse appelen naar Egypte, Dubai, Saudi-Arabië en India. Verder exporteren we op grote schaal pootaardappelen, vooral naar Noord-Afrika, Latijns-Amerika en het oostelijke Middellandse Zeegebied."

Het dienstenpakket van Heuer Logistics strekt zich uit van douaneafhandeling en afhandeling met autoriteiten, tot allerlei soorten transporten, opslag- en overslagactiviteiten, import en export van zeevrachten en de kwaliteitscontrole van bederfelijke producten. Laatstgenoemde divisie opereert sinds enkele jaren onder de naam SSG. "Dit dochterbedrijf is verantwoordelijk voor de gehele kwaliteitscontrole en stelt ook deskundigenrapporten op. Bij bananen is deze EU-kwaliteitscontrole van inkomende partijen ook wettelijk verplicht en deze dienst mag alleen door BLE-autoriteiten of een gecertificeerd bedrijf worden uitgevoerd. Maar wij bieden deze dienst ook aan voor andere fruitsoorten", zegt Jan.


Een luchtfoto van het havengebied in Bremerhaven 

Overslag van bananen en exoten
Volgens Jan zijn de criteria van de retail inzake kwaliteitscontrole in de afgelopen jaren aanzienlijk strenger geworden. "Interessant genoeg zijn de kwaliteitseisen en tolerantiekaders voor biologische producten en Demeter-producten bijna identiek aan die van conventioneel fruit. Er wordt over het gehele assortiment gezien fruit van hoge kwaliteit geëist." Afhankelijk van de herkomst zijn er echter lichte verschillen te zien. "De klassieke banaan uit Ecuador is in vergelijking met andere herkomsten het hele jaar door van vrijwel gelijkblijvende kwaliteit. Vooral tijdens het regenseizoen in april/mei onderscheidt de Ecuadoraanse banaan zich positief en komt het bij bananen uit andere herkomstlanden vaker tot kwaliteitsverlies en oogstuitval."


De producten worden deels tussentijds opgeslagen in Bremerhaven

Ook Heuer Logistics werd tijdens de coronapandemie met recordhoge vrachtprijzen en moeilijke algemene omstandigheden geconfronteerd. De markt lijkt zich volgens Jan inmiddels grotendeels te hebben hersteld. "De vrachttarieven dalen, aangezien de schepen niet volledig worden benut. De hype op de belangrijkste routes koelt merkbaar af en de cijfers gaan weer richting het niveau van voor corona." Ondertussen heeft de inflatie veroorzaakt door de oorlog ook gevolgen voor de logistieke sector. "Vanwege de inflatie is er nu minder aandacht voor de bijzondere exoten. Dat merken we in de productoverslag. Aan de andere kant is de fruitlogistiek relatief constant, vooral als we het vergelijken met andere bedrijfstakken waarin men enorme dalingen moest accepteren."


Een blik op het vrachtwagenpark van het bedrijf

Groeikansen in Oost-Europa, Azië en Afrika
Wat betreft de rederijactiviteiten kijkt Jan met vertrouwen naar de toekomst. "Deze divisie vertoont nog steeds goede groeicijfers. Onze kansen liggen in het deelnemen aan de wereldwijde marktgroei. Die koers hebben we ook al ingezet door actief te zijn in meerdere bedrijfssegmenten. Met name wat groenten en fruit betreft beschouw ik de West-Europese markt grotendeels verzadigd. Daarom zie ik eerder groeikansen in Oost-Europa, Azië en Afrika." Jan is voorlopig niet bang dat er af wordt gezien van verscheepte producten die van ver komen, vergelijkbaar met wat nu het geval is met producten die per vliegtuig worden vervoerd. "Wat betreft de ecobalans zijn producten van overzee niet per se slechter dan Europese geïmporteerde producten. In tegendeel: de schepen worden steeds groter, hierdoor valt de uitstoot lager uit", zegt Jan tot slot.

Voor meer informatie:
Jan Zobel
Heuer Logistics GmbH & Co. KG.
Steubenstraße 20
D-27568 Bremerhaven, Duitsland
Tel: +49 (0)471 4873 0
zobel@heuerlogistics.de 
www.heuerlogistics.de   

Publicatiedatum: