Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Costa Ricaanse ananasproducent ziet afnemende vraag in Europa

De vraag naar ananas in Europa neemt af, waardoor de Costa Ricaanse ananasproducent Fertinyc zich richt op Israël en het Midden-Oosten. Volgens Hellen Madrigal, verkoopmanager bij Fertinyc, hebben de aanhoudende gevolgen van het trage herstel na Covid-19, nog verergerd door de Russische oorlog in Oekraïne, niet alleen gevolgen voor de teelt, maar ook voor de verkoop in Europa.

Erlin Valerio (l) en Hellen Madrigal op hun FL-stand in Berlijn.

"Alles is veranderd na de pandemie. De prijzen van de teelt stegen, de vraag daalde, terwijl andere prijzen stegen. Door het effect van de oorlog zijn de prijzen van meststoffen gestegen, waardoor er minder productie is. Dit alles terwijl er niet veel vraag is en de prijs niet goed is. We hopen dat de vraag in 2023 gelijk blijft, maar ik vrees dat het geen goed jaar wordt zoals andere jaren, maar we hopen echt dat het gelijk blijft," zegt Madrigal.

Terwijl Europa hun belangrijkste markt blijft, kijken ze naar nieuwe markten van Israël en het Midden-Oosten om te zorgen voor een betere spreiding van de exportmarkt. "We exporteren ongeveer 90 containers per maand. Daarvan gaat ongeveer 85% naar Europa, met rijp fruit naar Italië, Spanje, Portugal en Engeland en andere landen. We sturen 10% naar de VS en de rest naar de lokale markt. We hopen onze export naar Israël en markten in het Midden-Oosten te vergroten, omdat het momenteel geen goede tijd is om in Europa te telen," verklaart Madrigal.

Ze zegt dat Fertinyc zich richt op de ecologische teelt van ananas. Enkele van hun ananasmerken zijn Bella Sweet, Baby Sweet en Queen Sofia. "Fertinyc is een familiebedrijf, we zijn teler en exporteur die agro-ecologische ananassen teelt. We werken in een duurzame omgeving, we produceren onze eigen energie voor het verpakken van dozen, we recyclen het ananasafval en produceren meststoffen voor onze plantages", besluit Madrigal.

Voor meer informatie:
Hellen Madrigal
Fertinyc
Tel: +506 4001 2490
hellenmd@fertinyc.com 
www.fertinyc.com 

Publicatiedatum: