Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wereldwijd grote vraag naar Chileense druiven

De wereldwijde vraag naar Chileense druiven is groot, maar "de nadruk moet blijven liggen op het selecteren van de beste kwaliteit voor de exportmarkten," zegt Juan Pablo Orozco, van druiventeler en exporteur Frucentro.


Juan Pablo Orozco, van Frucentro, inspecteert de druivengaarden.

"Dit seizoen wordt een grote uitdaging, we gaan geen druiven exporteren die commercieel niet aantrekkelijk zijn, we gaan de verpakkingskosten (dozen) verlagen en proberen lagere vrachttarieven voor elkaar te krijgen. Er zijn factoren zoals oorlogen, onvoorspelbaar weer en de huidige pandemie die we niet in de hand hebben, maar we zullen proberen daar zo goed mogelijk mee om te gaan. Tot nu toe is het weer goed geweest en de oogst ziet er veelbelovend uit, maar het is nog te vroeg om 100% tevreden te zijn, want we hebben nog een lange weg te gaan voordat het fruit in de handen van onze klanten ligt," legt Pablo uit.

Frucentro, met een hoofdkantoor in Santiago en een koelopslag in Malloco, Chili, is een exportbedrijf met een staat van dienst van bijna 40 jaar. De eigenaars Felix del Solar en Nicolas Gonzales zijn zelf druiventelers, zegt Pablo. Zij produceren en exporteren voornamelijk druiven, maar exporteren ook perziken, nectarines, pruimen, kersen en kiwi's.

De belangrijkste markten zijn de VS, Azië, Europa en de rest van Latijns-Amerika. Frucentro exporteert 1 miljoen dozen, waarvan 50% uit druiven bestaat. "We exporteren verschillende druivensoorten zoals Arra 15 en Crimson, die het grootste deel van het volume uitmaken, maar we exporteren ook Red Globe, Sugraone, Arra 31 en een beetje Thompson," zegt Pablo.

De laatste twee seizoenen waren echter zeer uitdagend, zegt hij. "Deze waren erg ingewikkeld door de regen die we in februari hadden en de hoge vrachtkosten vorig seizoen. Ook moet ik vermelden dat de pandemie, de Russische oorlog en alle problemen in de wereld onze handel hebben beïnvloed. Veel telers in Chili konden het niet meer bijbenen en sloten hun bedrijf, terwijl anderen hebben geworsteld in de hoop dat dit jaar een goed jaar zou worden. Gelukkig is er nog steeds vraag naar goed fruit, dus werken wij hard met onze telers en om zo goed mogelijk te zijn, om geen fouten te maken, om onze klanten wereldwijd het beste product te leveren dat we kunnen en om de hoogste prijzen te verwachten. Onze klanten over de hele wereld werken al lange tijd met ons samen. Ze vertrouwen ons als hun telers, dus we hebben een zakelijke relatie opgebouwd die sterk genoeg is om de problemen waarmee we te maken hebben gehad te overwinnen," legt Pablo uit.

Hij waarschuwt over de kleinere marges en strengere kwaliteitscontrole: "Voor slecht fruit is tegenwoordig geen plaats meer in deze concurrerende sector. Fruit moet een lange weg afleggen van het veld tot aan de klant. In deze tijd en met veeleisende markten kan elke fout veel geld kosten."

Voor meer informatie:
Juan Pablo Orozco
Frucentro
Tel: +56 221 21511
juanpablo.orozco@frucentro.cl 
www.frucentro.cl 

Publicatiedatum: