Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Roberto Tur van Fresh Fruit Alliance over het huidige seizoen

"Het kaki-areaal is in de afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen"

Traditioneel komen in de koude tijd van het jaar de Spaanse seizoensproducten, vooral citrus en vruchtgroenten, maar ook kaki's, steeds meer op de Duitse markt. "Er zijn nog voldoende vruchtgroenten beschikbaar: maar als het ook in Spanje kouder wordt, kan het aanbod aanmerkelijk afnemen, vooral omdat ook de winterteelt in Noordwest-Europa op veel plaatsen uit kostenoverwegingen is stopgezet", omschrijft Roberto Tur (foto rechts), Spanje-deskundige en
directeur van Fresh Fruit Alliance uit Friedrichshafen, over de huidige marktomstandigheden.

Als directe importeur levert Roberto zowel biologische alsook conventionele producten van Spaanse teelt aan talrijke afnemers uit de retail en groothandel. "Biologisch was tijdens de coronaperiode een trend, sinds het begin van de oorlog in Oekraïne hebben biologische speciaalzaken echter te maken met omzetverliezen van soms wel 30 procent. De discounters konden daarentegen meer bio-omzet genereren." Ondertussen probeert de handel de prijzen te drukken in tijden van stijgende inflatie en terughoudend aankoopgedrag. "De aanvoer van producten krijgt een steeds hogere prioriteit! Hierbij zou de retail meer met de importeurs en telers moeten communiceren."

In de categorie vruchtgroenten waren de omzetten sinds het begin van het seizoen in Almería nog in orde, maar ondertussen wordt Roberto met extreme schommelingen in het aanbod geconfronteerd. "In het geval van komkommers bijvoorbeeld is de eerste oogstgolf nu voorbij, waardoor er een aanzienlijk gat in het aanbod is ontstaan. Bij de biologische komkommers waren er in week 44-45 grote overschotten, die nauwelijks een plek op de markt konden vinden. Bij de biologische trostomaten zien we nu een soortgelijke situatie."

Dalende trend bij Spaanse kaki's
Ondertussen houdt Roberto zich ook met de verkoop van Spaanse kaki's bezig, vooral het ras Rojo Brillante. "De kakihype van een paar jaar geleden is naar mijn idee voorbij. Hoewel er aan de programma's voor de retail kan worden voldaan, heeft het product in de groothandel aan marktaandelen verloren. Dit weerspiegelt zich ook in de teelt: want het kaki-areaal is in de afgelopen jaren aanzienlijk afgenomen."

In de Duitse retail worden kaki's nog steeds vooral in verpakkingen van 1 kg aangeboden. Het kakiseizoen loopt over het algemeen van oktober tot en met februari.

"In vergelijking met andere Europese landen zijn kaki's in de Duitse retail minder populair," vervolgt Roberto. "De consumenten in andere verkooplanden, of het nu gaat om Groot-Brittannië, Scandinavië of België, zijn over het algemeen bereid om iets meer uit te geven voor het product. Kaki's zijn in dat opzicht eerder een luxeproduct, waar mensen nu, in tijden van alomtegenwoordige kostenstijgingen, eerder zonder kunnen. Ik verwacht ook niet dat de verkoopcijfers richting Kerst al te veel zullen stijgen, aangezien velen ook naar het buitenland gaan." 

Ondanks de geringe concurrentie is er volgens Roberto ook in de komende jaren geen opleving van kaki's te verwachten. "Er zijn weliswaar kruisingen met Israëlische sharonfruits, die op kaki's lijken, en ook de Italiaanse kaki's zijn hier in Zuid-Duitsland goed vertegenwoordigd. De concurrentie is echter niet het probleem, maar het feit dat de kakiconsumptie in Duitsland in z'n algemeenheid afneemt. Daarom denk ik dat het areaal in het oorsprongsgebied in de komende jaren iets zal blijven afnemen.

Voor meer informatie:
Roberto Tur
FRESH FRUIT ALLIANCE
V.S. TUR GmbH & CO KG
Wilhelmstraße 6
D-88045 Friedrichshafen, Duitsland
Tel: +49 7541 39798 0
[email protected]  
www.freshfruitalliance.eu    

Publicatiedatum: