Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Medjool dadeltelers in Marokko willen erkenning voor hun product

"We willen consumenten eraan herinneren dat de Medjool in eerste instantie Marokkaans is"

Het is bekend dat Medjool dadels, of Mejhoul zoals ze oorspronkelijk werden genoemd, hun oorsprong vinden in Marokko. Deze oorsprong wordt bevestigd door een studie van de Khalifa International Award for Date Palm, en gecodificeerd in het "Mejhoul Book". De studie voert de variëteit terug naar de regio Boudnib, in het zuidoosten van het land, waar de teler Medjool Star is gevestigd.

Marokkaanse Medjooltelers hebben problemen met hun export vanwege de sterke binnenlandse vraag, en ondervinden nu concurrentie van landen die het ras hebben overgenomen, zoals Israël, Jordanië, de VS en Egypte. Medjool Star wil het Marokkaanse erfgoed terugwinnen en heeft zichzelf de missie gegeven om "voorop te gaan in de wereldwijde promotie van de Medjool," aldus Reda Bennani, algemeen directeur van het bedrijf.

"De Marokkaanse markt is nog steeds sterk en er is veel vraag naar dadels van goede kwaliteit. Met de opkomst van nieuwe, moderne plantages en vooral die van Medjool Star, herontdekt de consument een lokale variëteit van zeer goede kwaliteit. Dit stimuleert de vraag en leidt de consument af van geïmporteerde dadels."

Deze trend zal dit seizoen merkbaar blijven, in de context van een inflatie die het consumentengedrag verstoort. "Hoewel de exportmarkt aan het begin van dit seizoen minder dynamisch is door de enorme  inflatie in Europa, is er een sterke onderliggende trend voor wat betreft de consumptie van gezonde en voedzame producten, die op zijn beurt de consumptie van Medjools stimuleert. Wij willen deze consumenten eraan herinneren dat de Medjool in eerste instantie Marokkaans is."

Bennani vervolgt: "Als belangrijkste exportmerk van Marokkaanse Medjools streven wij ernaar de Marokkaanse oorsprong van dit uitzonderlijke product te promoten. Maar het gaat niet alleen om de historie; de Marokkaanse Medjool is anders dan die van andere landen. Het Marokkaanse ras is roodbruin, met een zoete smaak met een gekarameliseerde nasmaak. Wij produceren dadels met een vochtgehalte tussen de 22 en 27%, wat een sappige, zachte en zoete vrucht oplevert. Een lager vochtgehalte zou een drogere en meer vezelige dadel opleveren en daardoor minder aangenaam smaken." Wat deze 'drogere vruchten' betreft, verwijst de Marokkaanse teler naar de fruit uit landen in het Midden-Oosten.

Bennani voegt eraan toe: "We hebben een van de technologisch meest geavanceerde operaties ter wereld, met een uniek QR-code systeem voor elk van onze 55.000 palmbomen. Dit stelt ons in staat om alle input, arbeid en opbrengst tot in detail te volgen. Met deze datagestuurde aanpak kunnen we de opbrengst en de fruitsoorten optimaliseren." Het bedrijf investeerde ook in droogfaciliteiten om verschillende vochtigheidsniveaus te bereiken, volgens de exportnormen van elke markt van bestemming.

Wat de afzetmogelijkheden betreft, versterkt Medjool Star haar leidende positie op de Marokkaanse retailmarkt, terwijl het actief inspeelt op een toenemende vraag vanuit de exportmarkten. "Op termijn bedraagt ons teeltpotentieel 6.500 ton per jaar, waarvan 80% zal worden geëxporteerd. We exporteren momenteel naar Europa en zullen uitbreiden naar Noord-Amerika en het Midden-Oosten. Met de grote volumes die we voor de komende jaren ramen (5000 ton in de komende 5 à 6 jaar), zijn we van plan wereldwijd uit te breiden."

Om zich te onderscheiden van de concurrentie op de wereldmarkt vertrouwt het bedrijf op haar concurrentievoordelen: "Ons bedrijf integreert de hele waardeketen. We bezitten en beheren de teelt, verpakking en export, dus we hebben de volledige controle over de kwaliteit, zonder extra bemiddeling. We zijn ook van plan te investeren in een zonne-energiecentrale om onze energiekosten en onze impact op het milieu te verminderen."

"Naast kostenbeheersing en het bieden van hoge kwaliteit tegen betaalbare prijzen, reageren wij op onze markten en kunnen wij onze verpakkingen snel aanpassen aan de vraag van de klant. Wij bieden verpakkingen van 5 kg, 1 kg of 500 gram, aangepast aan gezinssituaties en feesten, omdat wij ook unieke of multi-unit verpakkingen kunnen aanbieden, aangepast aan dagelijkse consumptie."

De Marokkaanse Medjoolteelt en de sector in het algemeen wordt ook geconfronteerd met de aanhoudende droogte. Een zorg die volgens Bennani "alle aandacht van Medjool Star heeft". "We zijn bezig een reeks innovatieve oplossingen te testen om ons gebruik van waterbronnen in de komende jaren te optimaliseren. We combineren nu al gegevens van lokale weerstations met satellietbeeld- en bodemabsorptie-analyses om de meest adequate waterbehoeften van onze palmbomen te bepalen. Ook worden andere innovatieve oplossingen getest voor de toekomst."

Voor meer informatie:
Reda Bennani
Medjool Star
Tel: +212 682 96 50 03
reda.bennani@medjoolstar.com
medjoolstar.com 

Publicatiedatum: