Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Norbert Heep, directeur van Früchte Heep

"Goede vraag naar mango's"

Früchte Heep biedt het hele jaar door mango's en exoten aan. "Momenteel ontvangen we mango's uit Spanje, Brazilië en Peru", zegt Norbert Heep, directeur van het bedrijf uit Keulen. "We hebben een teler uit Spanje die Kent mango's teelt. Kent wordt gekenmerkt door een zeer goede smaak en is bovendien vezelvrij. Meestal kent men het ras Osteen uit Spanje, waarvan de kwaliteit niet in de buurt komt van die van Kent", aldus Norbert.

Mangoprijzen op normaal niveau
"Wij zijn dan ook zeer tevreden met de Kent mango's." De vraag naar mango's is momenteel goed. "De prijs voor verscheepte mango's van overzee is momenteel hoger, omdat het laagseizoen is. De ingevlogen mango's zijn echter ruim drie keer zo duur. Boomgerijpte mango's uit Spanje zitten er qua prijs ongeveer tussenin." Naast Kent biedt Früchte Heep ook het ras Keitt aan.

Terughoudendheid bij de aankoop van exclusieve producten
"Dure en exclusieve producten zijn momenteel iets minder gewild dan de standaardproducten", zegt Norbert. "Wij staan bekend om verschillende productlijnen die parallel op de markt gebracht worden. Te beginnen met standaardproducten, wat echter niet discountkwaliteit betekent, maar voor goede en redelijke kwaliteit staat, tot aan exclusieve producten zoals ingevlogen mango's. Door het transport heeft dit product al een heel andere kostenstructuur dan de scheepsproducten." 

Bij de laatstgenoemde productsegmenten is een bepaalde terughoudendheid om te kopen merkbaar, aldus Norbert. "Dat is onder andere te herkennen aan de telersprijzen die in de afgelopen periode zijn bereikt. De consumenten zijn momenteel niet bereid om 2,50 tot 3,00 euro voor een kilo tomaten te betalen, zoals twee tot drie weken geleden nog wel het geval was. Bijgevolg is de verkoop ook gedaald. De telersprijzen hebben zich hierop aan moeten passen."

Desalniettemin worden premiumproducten van topkwaliteit nog steeds verkocht, zij het wat minder dan anders. "De klanten die vroeger alleen de eersteklas premiumproducten kochten, kiezen nu voor een tweeledige aanpak en kopen ook standaardproducten in om ook de concurrentie van discounters het hoofd te kunnen bieden." 

Hoewel hij momenteel niet in dezelfde mate door de hoge energiekosten wordt getroffen als bijvoorbeeld de telers, moeten zijn producten natuurlijk wel koel bewaard worden. "Zodra het in de winter kouder wordt, zijn de kosten voor onze koeling lager. Tenminste zolang het niet vriest, want dan moeten we beginnen met verwarmen."

Telersprijzen ontwikkelen zich goed
"Als handelaren proberen wij aan de ene kant de gestegen kosten van de telers te bedienen en tegelijkertijd rekening te houden met de wensen van de consumenten, die in de huidige situatie gaan al te hoge prijzen willen betalen. In de afgelopen maanden, vooral na de recente verhoging van het minimumloon, hebben de telers duidelijk hogere prijzen voor hun producten gekregen. De veilingprijzen in Nederland en België bijvoorbeeld getuigen van het feit dat de telers nu een deel van hun gestegen kosten zouden moeten kunnen dekken."

Foto's: Früchte Heep 

Voor meer informatie:
Norbert Heep
Früchte Heep GmbH
Markstr. 10
D-50968 Keulen, Duitsland
Tel: +49 (0)221 93 70 730
info@frucht.de  
www.frucht.de

Publicatiedatum: