Laatste lading Zespri kiwi's vanuit Nieuw-Zeeland vertrokken

Het laatste schip van Zespri met de laatste lading Nieuw-Zeelandse kiwi's van dit seizoen is vertrokken vanuit de haven van Tauranga, met bestemmingen Tokio en Kobe in Japan.

Ongeveer 158 ton Zespri SunGold Kiwi en 2.231 ton Zespri groene kiwi zijn aan boord van het charterschip MV Kowhai en worden verwacht Tokio aan het eind van de maand te bereiken, terwijl de laatste containertransporten van het seizoen de komende weken zullen worden afgerond. In totaal heeft Zespri 4 charterschepen naar Noord-Europa gestuurd, 8 naar het Middellandse Zeegebied, 4 naar de westkust van Noord-Amerika en 41 naar Azië, samen met bij 17.000 gekoelde containers om dit seizoen meer dan 160 miljoen trays Nieuw-Zeelandse kiwi's te verschepen.



Hoofd wereldwijde bevoorrading van Zespri, Alastair Hulbert zegt dat de hele sector en toeleveringsketen enorme inspanningen hebben geleverd om ervoor te zorgen dat het fruit dit seizoen op de markt kon worden gebracht, gezien de tegenwind die er was in 2022.

"Dit is een heel uitdagend seizoen geweest, gezien de voortdurende impact van Covid-19 in de aanvoerketen wereldwijd en de noodzaak om de kwaliteit van ons fruit te beheren. We hebben te maken gehad met flinke opstoppingen en tekorten aan containers in een aantal internationale havens en we hebben geluk gehad dat onze langdurige partnerschappen en charterschepen veel van deze opstoppingen konden vermijden."

"We zijn ongelooflijk dankbaar voor de steun die we hebben ontvangen van al onze partners en collega's uit de sector en kijken ernaar uit de laatste oogst van Nieuw-Zeeland van dit seizoen naar onze klanten te verschepen."

Hulbert merkte op dat de oprichting van een nieuwe havenservice in China, samen met een nieuwe directe transportroute naar Noord-Amerika, cruciale operationele veranderingen waren die Zespri dit jaar heeft doorgevoerd.

"We hadden het geluk dat we dit jaar regelingen konden treffen om ons fruit te vervoeren naar een tweede haven in Taizhou, ongeveer 400 km ten zuiden van Shanghai, wat ons de mogelijkheid gaf ons fruit aan lokale klanten te blijven leveren en de lockdowns in Shanghai te vermijden. We hebben dit seizoen ook een nieuwe directe transportlijn opgezet naar de westkust van Noord-Amerika, als onderdeel van een joint venture met T&G Global en Bostock New Zealand, waardoor de transporttijden aanzienlijk worden verkort naar deze voor Zespri steeds belangrijker wordende markt," aldus Hulbert.

Nu de laatste volumes van de Nieuw-Zeelandse kiwi's in de komende weken zullen vertrekken, zegt Hulbert dat Zespri overschakelt op fruit van zijn partners op het noordelijk halfrond in Italië, Frankrijk, Griekenland, Korea en Japan.

"We weten dat er een grote vraag is naar ons fruit en dat ons aanbod uit het noordelijk halfrond een cruciale rol speelt bij het voldoen aan de behoeften van onze klanten en consumenten wanneer ons fruit uit Nieuw-Zeeland niet beschikbaar is. Dit jaar zijn we verheugd om in samenwerking met Cool Carriers een nieuwe transportdienst te lanceren, waarbij een charterschip - de Baltic Performer - het fruit van onze Italiaanse leveranciers rechtstreeks naar onze klanten in Shanghai brengt."

Hulbert bevestigde dat er al hard gewerkt wordt aan de planning van het transportschema voor volgend seizoen, waarbij Zespri opnieuw gebruik zal maken van een mix van charterschepen en containerdiensten.

Voor meer informatie:
Yannis Naumann 
Zespri
Tel: +6421491499
yannis.naumann@zespri.com
www.zespri.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.