Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Frédéric Marie, Alpilles Primeurs:

"De extra energiekosten zullen lastig door te berekenen zijn in onze verkoopprijs"

Hoewel de situatie op de markt voor biologische kruiden relatief goed is en er vraag naar deze kruiden is, stelt deze de telers wel voor een aantal uitdagingen. "De extra energiekosten waarmee we momenteel worden geconfronteerd, de extra verpakkingskosten en de andere kosten zullen lastig door te berekenen zijn in onze verkoopprijs", vertelt Frédéric Marie van familiebedrijf Alpilles Primeurs. Het familiebedrijf is gespecialiseerd in het telen van biologische aromatische kruiden in de Provence en kweekt deze in kassen.

"We houden ons al enkele weken bezig met de vraag op welke manier de toegenomen energiekosten ons zullen beïnvloeden en bekijken alle mogelijkheden die we daarbij hebben. We weten dat we te maken zullen krijgen met een stijging van zo'n 10 tot 15% als het al niet meer zal zijn. Deze stijging mag geen invloed hebben op onze verkoopprijzen."

Nieuwe kraftpapier verpakkingen
Om het initiatief van een ecologisch verantwoord verpakkingsdesign kracht bij te zetten lanceerde Alpilles Primeurs een jaar geleden nieuwe kraftpapier verpakkingen. "We hebben daarbij geprobeerd het maximale uit onze producten te halen. Hoewel onze klanten wat betreft het design inspraak hadden, waren zij om verschillende redenen uiteindelijk toch niet heel erg tevreden met de nieuwe verpakkingen. In vergelijking met plastic verpakkingen zijn de producten in kraftpapier verpakkingen namelijk minder zichtbaar en verkreukelen de verpakkingen snel."

Deze zomer was het heel droog en heet, waardoor sommige kruidenrassen tijdens de teelt meer te lijden hadden dan andere jaren. "Bij bijvoorbeeld peterselie, hadden we als gevolg van de droogte en de hitte ook een groter opbrengstverlies dan andere jaren. We zullen moeten wennen aan de klimaatveranderingen die elk jaar opnieuw in ontwikkeling zijn." Op het gebied van de kwaliteit heeft Alpilles Primeurs dit seizoen geen noemenswaardige problemen gekend. "Om onze klanten tevreden te stellen en hen een optimale kwaliteit te kunnen garanderen moeten we het hele seizoen waakzaam en alert blijven."

Nieuwe kas en nieuwe rassen
"Ondanks de hierboven genoemde uitdagingen hebben we onze teeltcapaciteit met de bouw van een nieuwe kas toch kunnen verhogen. Dat is belangrijk, want op die manier kunnen we onze energiestromen optimaliseren en onze energiekosten binnen de perken houden."

"We zijn verder altijd op zoek naar nieuwe ziekte- en insectenresistente rassen. Natuurlijk blijven we daarbij luisteren naar de diverse marktdeelnemers en de technische ontwikkelingen in de gaten houden."

Voor meer informatie:
Alpilles Primeurs
Tel. : 04 90 92 32 02
qualite@alpillesprimeurs.com  
www.alpillesprimeurs.com