Oogstraming gecertificeerd fruit ligt rond de 55.000 ton

Door de klimaatverandering is de Persimon-kaki in 2022 exclusiever dan ooit

De Ribera del Xúquer streek in de provincie Valencia is de enige plaats ter wereld waar de kaki’s worden geteeld onder het handelsmerk Persimon®, eigendom van de BOB Kaki Ribera del Xúquer. Deze kaki van het Rojo Brillante ras heeft een revolutie ontketend wat de presentatie aan de consument betreft, want het vruchtvlees van deze kaki is stevig en tegelijkertijd is het fruit zoet. 

Dit onderscheidende kenmerk werd beloond met een BOB-label, zodat de consument weet dat de Persimon iets unieks is en onlosmakelijk verbonden met de teeltregio waarop het kwaliteitslabel van toepassing is. 

Slachtoffers van klimaatverandering
De extreme weersomstandigheden in 2022 hebben Ribera del Xúquer hard getroffen. Tijdens het eerste deel van de lente werden hoge temperaturen opgetekend en waren er vooral aanhoudende regens die problemen veroorzaakten met de bloei en vruchtzetting. Vervolgens hebben ongekend hoge temperaturen in de zomer de beschikbaarheid van fruit beperkt. 

Daarom zal het fruit met BOB-certificaat in 2022 de consument wel bereiken met dezelfde kwaliteit als altijd, maar in kleinere hoeveelheden dan ooit:

  • 2019: 115.000 ton
  • 2020: 102.000 ton
  • 2021: 95.000 ton
  • 2022: 55.000 ton (raming)

Institutionele steun
De gemeentelijke en regionale besturen hebben hun steun willen betuigen aan de kaki’s van Ribera del Xúquer met beschermde oorsprongsbenaming door aanwezig te zijn op de ceremonie voor de opening van het nieuwe seizoen. De minister-president van de gewestelijke Valenciaanse overheid, Ximo Puig, was er ook en in zijn toespraak benadrukte hij het belang van de primaire sector voor de Valenciaanse Gemeenschap. "Het succesverhaal van de Persimon is mogelijk dankzij de samenwerking op vele niveaus. Wat de opeenvolgende crises ons hebben getoond, is dat de tuinbouw van fundamenteel belang is voor onze economie. Daarom is het essentieel om kwalitatief hoogwaardige producten te hebben en bekend te maken, zowel in Spanje als in het buitenland. Het is erg belangrijk om ervoor te zorgen dat de consument via traceerbaarheidstools weet waar het fruit dat hij eet vandaan komt." 

Met een campagnebudget bestaande uit institutionele steun en een inspanning van de leden van de BOB, staat de Toezichtsraad voor de uitdaging om de komst van het Persimonseizoen aan de consumenten te communiceren met veel minder middelen dan gebruikelijk. Het wordt een korte communicatiecampagne, maar wel zeer gericht om maximaal voordeel te behalen op het gebied van zichtbaarheid en prestige van het collectieve Persimon merk. 

Voor meer informatie:
DOP Kaki Ribera del Xúquer
https://persimon.eu


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.