Unidex staat achter gebruik van logo voor 'monkey-free labour'

In de recente uitzending van het programma Keuringsdienst van Waarde is het item 'apenarbeid' binnen de kokos verwerkende industrie behandeld. In het item werd de nadruk gelegd op het gebruik van het logo of tekst 'No monkey labour'. Het bedrijf Unidex plaatst deze tekst door middel van een eigen logo op haar kokosmelk verpakkingen. 

In de uitzending is door een woordvoerder van Unidex gemeld dat er in de kokos verwerkende industrie geen apen gebruikt worden bij het oogsten van kokosnoten. Dat was feitelijk onjuist en dat is ook in dezelfde uitzending door middel van de reportage bewezen, zo meldt het bedrijf in een statement. 

"In de uitzending is verder door dezelfde woordvoerder gemeld dat er geen garantie kan worden gegeven dat het gebruik door ons van het logo en/of tekst, gebaseerd is op het werkelijk niet aanwezig zijn van apen tijdens het plukproces.

"Unidex werkt uitsluitend met producenten waar dit niet wordt gedaan. Verklaringen en waarborgen van deze bedrijven zijn ook in ons bezit. De suggestie is gewekt of helaas tenminste niet tegengesproken in het telefonisch interview, dat wij de waarde van het gebruik van het logo en/of de waarborging niet op waarde schatten en het slechts een communicatiemiddel betreft. Dat is niet het geval. Wij staan volledig achter het gebruik van de tekst/logo en handelen daar ook naar. Het gebruik van het logo is warenwettelijk toegestaan."

"Wij zijn wel degelijk bekend dat een gedeelte van de oogst van de kokosnoten met getrainde en in gevangenschap gehouden apen plaatsvindt. Op grond van dierenwelzijn staan wij hier niet achter. Dat is de reden dat wij onze keten continue controleren op de door ons correct gevonden oogst methode en onze partners binnen de keten verklaringen hebben laten afleggen dat zij dat ook doen."

"Er bestaat geen officieel keurmerk voor de aap vrije oogst methode en dat is de reden, dat wij een zelf ontwikkeld logo gebruiken. Dit is niet verzonnen zoals in de uitzending gesteld maar bewust gecreëerd. Wij hebben dit logo met de intentie ontwikkeld om uiteindelijk als grootste importeur van Nederland van kokosmelk producten duidelijk te maken dat wij de genoemde oogst methode niet wenselijk achten."

"Om dit op een eenvoudige duidelijke wijze te communiceren is het logo op de kokosmelkverpakkingen geplaatst. Het spijt ons dat een verkeerde beeldvorming is ontstaan. Wij blijven achter het gebruik van het logo staan welke een aap vrije oogst methode garandeert voor onze kokosmelk producten", besluit Unidex.

Voor meer informatie:
Dirk van de Vorle
Unidex
088 5015431
www.unidexholland.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven