Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joel Pascual (Cartama Europe): "We geloven niet in het groene goud, maar in het leveren van consistent betere avocado's op lange termijn"

Nederlands verkoopkantoor legt grootste Colombiaanse avocadoteler geen windeieren

Tholen - In navolging op de start van het Britse verkoopkantoor van Cartama in 2017 startte de grootste Colombiaanse avocadoteler en exporteur twee jaar geleden met een verkoopkantoor in Nederland vanuit het dc van Trofi Pack in Den Hoorn. Volgens general manager Joel Pascual was dat een perfecte keuze. "Dit geeft ons de mogelijkheid om controle over het proces te houden van zaad tot klant. Vanuit hier kunnen we de kwaliteit nog beter garanderen en onze Hass-avocado's volgens de specificaties van de Europese supermarkten leveren. Bovendien kunnen we dankzij onze lokale aanwezigheid beter sturen op bijvoorbeeld supermarktpromoties."


Joel Pascual

Cartama Europe is een samenwerking tussen de Colombiaanse avocadoteler Cartama en de Britse AGF-leverancier Fresca. Het teeltbedrijf in Colombia telt een areaal van maar liefst 6.500 hectare Hass-avocado's en vertegenwoordigt zo'n 20% van de totale avocado-export uit het land. "We hebben in Colombia de mogelijkheid om op verschillende hoogtes te telen, dankzij die hoogteverschillen kunnen we jaarrond avocado's uit Colombia leveren. Vorig jaar heeft Cartama 578 containers geƫxporteerd. Ons doel dit jaar is om in de buurt van de 900 containers te eindigen, daarmee zetten we onze jaarlijkse groei van 20% voort", vertelt Joel Pascual.

"Een ander groot voordeel van Colombia is dat we aan regen geen gebrek hebben. Er valt wel dubbel zo veel regen als in andere productielanden, een reden waarom enkele grote Peruaanse en Chileense telers inmiddels ook de teelt in Colombia hebben opgestart", vervolgt Joel. "Omdat we een verticaal geĆÆntegreerd bedrijf zijn, hebben we de controle over elke fase van de keten. Zo worden onze jonge Hass-bomen door onze eigen boomkwekerijen  vermeerderd. Ook hebben we ons eigen pakstation en laboratorium (Avolab) in Colombia.

"Als Cartama hebben we als hoger doel om de Colombiaanse agrisector zo te ontwikkelen dat we een positieve impact kunnen genereren op onze mensen, het milieu en de gemeenschappen, zodat we onze invloedssferen in een veel betere positie achterlaten dan toen we hier begonnen. Zodat we niet alleen duurzaam zijn, maar dat we onze sector leiden naar een proactieve regeneratie, waar we meer teruggeven dan we van deze planeet nemen. Samen met de kwaliteit van het fruit is dat onze focus geweest. Zo beschikken we over 1.800 hectare beschermd bos, werken we aan onze bijenpopulatie en hebben we zonnepanelen op onze kwekerijen en pakhuizen die de ecologische voetafdruk aanzienlijk verminderen Dit heeft vorig jaar ertoe geresulteerd dat we als enige avocadoteler in de markt BCORP-gecertificeerd zijn."


Eigen boomkwekerij

"We richten ons met Cartama Europe op de hele Europese markt met uitzondering van het Verenigd Koninkrijk dat door Cartama UK wordt bediend. We leveren zowel aan retailers, groothandels en foodservice, maar de focus ligt op het bedienen van de retailers. We hebben de laatste jaren fors ingezet op ready-to-eat avocado's, zodat we zoveel mogelijk waarde kunnen toevoegen voor onze klanten." Uitbreiding van het assortiment met andere Colombiaans fruit is volgens Joel nog niet aan de orde, maar hij sluit het voor de toekomst ook niet uit. "Van Hass-avocado's hebben we alle kennis door de hele keten. Voor ander fruit zoals limes of passiefruit zouden er best wel mogelijkheden zijn, maar we gaan alleen daarmee van start als we topkwaliteit kunnen leveren. Volgend jaar openen we een nieuw pakstation met meerdere verpakkingslijnen en wellicht geeft dat extra mogelijkheden om het assortiment uit te breiden."

De huidige avocadomarkt ziet er volgens de general manager van Cartama Europe veelbelovend uit. "In de maanden mei en juni was er sprake van een overvolle avocadomarkt met vooral veel Peruaans fruit op de markt. Vanwege de lage prijzen en de goede markt in de Verenigde Staten is vervolgens de aanvoer afgenomen en de laatste maanden verloopt de markt redelijk goed. Voor de tweede helft van september en oktober verwachten we minder aanbod op de markt en oplopende prijzen." Joel benadrukt dat Cartama op zoek is naar langetermijnsamenwerking met haar partners. "Wij geloven niet in het zogeheten groene goud of het snelle geld wat sommige bedrijven zoeken, maar zoeken het veel meer in het leveren van consistent betere avocado's voor de lange termijn."

Cartama Europe debuteert dit jaar met een stand op de Fruit Attraction in Madrid: Hal 10, stand C09b.

Voor meer informatie:
Joel Pascual
Cartama Europe
Harnaschdreef 10
2635BT Den Hoorn
Tel: +44 7799 626 655 
jpascual@cartama.com.co 
www.cartamaeurope.com