Colombiaans tropisch fruit voldoet aan vraag uit Midden-Oosten en Europa

Colombiaanse avocado's en exotisch fruit zoals passiefruit van exportbedrijf Barbatuska vliegen er letterlijk op uit om aan de vraag van landen in het Midden-Oosten te voldoen, zoals Abu Dhabi en Dubai.

"Ook in Europa is de belangstelling groot. Naar het Midden-Oosten vervoeren we het fruit per vliegtuig om de markt sneller te bereiken. Zo kunnen we het product verser en met een hogere kwaliteit leveren. Dat stelt ons ook in staat een goede prijs te realiseren", zegt Jennifer Martínez, hoofd Internationale Handel bij het bedrijf.

"We vervoeren met name de avocado's per luchtvracht naar deze landen. Het verzenden van onze producten over zee is te duur, maar het duurt ook gewoon te lang eer ze de bestemming bereiken, namelijk ongeveer 40 dagen. En vanwege de oorlog in Oekraïne loopt de transittijd nog verder op en zijn er vaak vertragingen. Zo duurt het nog langer voordat de schepen aanmeren in de Verenigde Arabische Emiraten. En de prijs die we krijgen ligt tussen de $ 4,7 en $ 5,7 per kilo", legt Martínez uit. 

Barbatuska is een exportbedrijf, gevestigd in de buurt van Bogota, dat ruim twee jaar geleden door twee Colombianen als familiebedrijf is opgestart. Melanie Blanco en haar man Haider Rueda leiden het bedrijf, Jennifer Martínez is exportverantwoordelijke. Het bedrijf werkt samen met zo'n 16 telers in heel Colombia die vooral avocado's, passiefruit en physalis telen. 

"We exporteren twee containers per week naar Rotterdam. We hebben klanten in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Met alle klanten doen we groupage. Wij kunnen ook passiefruit en physalis leveren. Voor onze export naar de Verenigde Arabische Emiraten en Europa zijn de kwaliteitseisen heel verschillend. In Europa moeten we ons concentreren op de specifieke MRL's, terwijl dat in Dubai heel anders is. We willen ons volume naar Europa uitbreiden. Maar we moeten eerst een goede analyse maken, want we zijn een klein bedrijf. Het is belangrijk voor ons om ons te concentreren op de MRL’s en ervoor te zorgen dat alles klopt."

"Onze doelklanten zijn retailers. Die genieten onze voorkeur. We hebben de producten elke maand beschikbaar. We hebben geen probleem om te leveren. Elke teeltlocatie heeft ongeveer drie tot vier hectare. Al onze producten zijn 100% Colombiaans", besluit Martínez.

Voor meer informatie:
Jennifer Martinez
Tel: +57 1 898 52 95 (Colombia)
contacto@barbatuska.com 
www.barbatuska.com 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven