Christiaan Rijnhout, Roamler:

"Vanaf deze zomer gaat de Vruchtgroenten Monitor live, Bananen zijn de volgende categorie"

Tholen - De abonnementsvormen van crowdsourcingsplatform Roamler voor een specifieke AGF-categorie doen in een razendsnelle vlucht hun intrede in de AGF-sector. Nadat eind 2020 de Berry Monitor voor het zachtfruit werd geïntroduceerd volgden al vrij snel de tomaten- en exotenmonitor. Vanaf deze zomer worden ook de overige vruchtgroenten aangeboden in abonnementsvorm.

Roamler verschaft alweer ruim tien jaar partijen in de hele AGF-keten van veredelaars tot retailers gedetailleerde informatie en foto's door gebruik te maken van een smartphone community. Zij maken de complete data van het Europese supermarktschap inzichtelijk, zodat de abonnees wekelijks worden geïnformeerd over de actuele stand van zaken van het product. Zo is voor alle partijen in één overzicht duidelijk wat de prijs, de herkomst, de verpakkingsvorm en grootte, de leverancier, maar ook de kwaliteit is van het product in het schap.

De informatie wordt gegenereerd door de zogeheten 'roamlers', consumenten die wekelijks de Europese retailers met een bezoek vereren en aan de hand van vragen en foto's de schapsituatie met hun smartphone inzichtelijk maken. Door dit weer te geven in Power BI, is deze data realtime inzichtelijk en toegankelijk in het dashboard. Alle foto's zijn makkelijk te bekijken en te downloaden vanuit de online omgeving", vertelt Christiaan Rijnhout.

De interesse van onder meer veredelaars, coöperaties, exporteurs en retailers die geabonneerd zijn op de tomatenmonitor zorgde ook voor interesse voor een monitor voor de overige vruchtgroenten paprika, komkommers en aubergines. "Deze kunnen als gehele vruchtgroentenmonitor, maar ook separaat worden afgenomen, wat het kostentechnisch natuurlijk interessanter maakt", vertelt Christiaan. "Inmiddels is de demo klaar en volgende maand gaan we met het veldwerk van start We starten met het monitoren van de paprika's, komkommers en aubergines bij de supermarkten in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen."

Met de vruchtgroenten stopt het nog niet, want de bananencategorie staat als volgend product op het lijstje om - onder de exoten monitor of afzonderlijk - wekelijks te gaan monitoren. "Het bananenschap lijkt in eerste instantie misschien erg overzichtelijk, maar tegelijkertijd gebeurt er een hoop met name op duurzaamheidsgebied, wat het erg interessant maakt om het schap te gaan monitoren op Europese schaal. Het reguliere bananenassortiment is redelijk omkaderd, maar we merken wel dat er behoefte is in de markt om Executievraagstukken, zoals in house promoties in kaart te brengen."

Net als bij de eerdere monitors wordt ook de kwaliteitscomponent toegevoegd. "Per product vragen we onze 'Roamlers' die de winkels bezoeken om schaal één tot vijf de kwaliteit te beoordelen. Natuurlijk is dat een subjectief oordeel, dat beseffen we, maar het geeft wel een uitstekend beeld van de kwaliteitsperceptie bij de consument. Het mooie is dat we met bananen dit kwaliteitsoordeel kunnen objectiveren. Met een kleurenschaal van de zeven kleuren in de app is de kwaliteit van de bananen door een leek goed te beoordelen", vertelt Christiaan. "We starten in september met testen van de Bananen Monitor. Als de eerste twee klanten zich melden, zijn we vervolgens in twee weken live!"

Voor meer informatie:
Roamler Nederland
Christiaan Rijnhout
NSDM -Plein 20 
1033 WC Amsterdam
+31 (0)6 82 80 01 86
christiaan.rijnhout@roamler.com     
www.roamler.nl     


Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven