Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Daniel Oppermann van Import Promotion Desk:

Groot groeipotentieel op de Duitse markt voor exoten uit Ecuador, Colombia en Peru

De Import Promotion Desk (IPD), die financieel gesteund wordt door het Duitse ministerie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling (BMZ), bemiddelt tussen Duitse importeurs en middelgrote 'exporteurs in opkomende groeimarkten'. Daniel Oppermann, specialist op het gebied van sourcing en markten in de categorie groenten en fruit, sprak met ons onder andere over de import van blauwe bessen, avocado's en mango's uit Ecuador, Colombia en Peru naar Duitsland en Europa in het algemeen, en over andere trends zoals bijvoorbeeld het aandeel van de biologische teelt in de respectieve landen. 


Daniel Oppermann. Foto: IPD

Hoe schat u de vraag naar producten zoals avocado's, mango's, blauwe bessen en bananen uit Colombia, Ecuador en Peru in Duitsland in?
We krijgen momenteel vooral veel aanvragen voor blauwe bessen. Daarbij speelt het leveringsland vrijwel geen rol. De vraag is momenteel groter dan het aanbod. De Peruaanse telers hebben het voordeel dat Peru al een gevestigde naam is als herkomstland. Colombia en Ecuador lopen hun achterstand echter snel in. In beide landen worden traditioneel veel snijbloemen gekweekt en enkele bloemenexporteurs zijn in de afgelopen jaren overgestapt op de teelt van blauwe bessen. Daarbij profiteren ze van hun ruime ervaring met de behandeling van bederfelijke producten en reeds gevestigde processen.

Avocado's horen inmiddels in veel supermarkten tot de standaardproducten, dat wil zeggen dat de vraag er is, ook al is de groei momenteel niet meer vergelijkbaar met de jaren waarin avocado's booming waren. Duitsland is daarbij nog één van de landen met het grootste groeipotentieel binnen Europa. De wereldwijd toenemende teeltcapaciteit maakt het echter ook moeilijker om marktontwikkelingen te voorspellen en brengt een risico van overaanbod en prijsverval met zich mee, bijvoorbeeld wanneer er tijdens het Peruaanse seizoen grote hoeveelheden op de markt komen. Interessant is de ontwikkeling in Ecuador, waar men pas in de afgelopen jaren begonnen is met de teelt van avocado's voor de export. De eerste leveringen aan Europa verliepen veelbelovend, zo is onze ervaring.

De markt voor mango's is zeer wisselvallig bij een sterk schommelend aanbod. Al met al zien we echter een goede vraag met een constante groei, in het bijzonder wanneer telers, zoals ons partnerbedrijf, consistente hoeveelheden en een consistente kwaliteit kunnen leveren. Ook hier loopt Peru voorop. In Ecuador zijn er veel telers, maar zij richten zich vaak op de Noord-Amerikaanse markt. Aan de Caraïbische kust van Colombia positioneren telers zich momenteel met suikermango's voor het premiumsegment, een kleine, zoete en vezelarme soort.

Bananen zijn en blijven een moeilijke markt. De lage prijzen stellen de telers al jaren voor enorme uitdagingen. De oorlog van Rusland met Oekraïne heeft de situatie nog verergerd. Tot voor kort ging circa 20 procent van de Ecuadoraanse bananenteelt naar Rusland. Deze markt is nu weggevallen. De toch al hoge kosten voor bemestingsmiddelen zullen verder stijgen. En ook de stijgende energieprijzen in de logistiek, voor de koeling of rijpingsinstallaties hebben gevolgen voor de teeltkosten. 

Hoe groot is de vraag naar Peruaanse blauwe bessen in het bijzonder en hoe ontwikkelt de teelt zich in Peru?
De vraag in Europa is in de afgelopen jaren duidelijk toegenomen, hoewel er nog steeds ontwikkelingspotentieel voorhanden is in vergelijking met Noord-Amerika. Zo consumeert men in Europa gemiddeld tussen de 200 en 300 gram blauwe bessen per persoon per jaar, terwijl de consumptie in de Verenigde Staten 1,3 kg en in Canada zelfs 2 kg per persoon bedraagt. Blauwe bessen hebben in tijden van corona een opleving doorgemaakt als gezonde snack, aangezien consumenten de gezondheidsbevorderende eigenschappen waarderen. Tegelijkertijd heeft de pandemie de logistiek enorm bemoeilijkt. Peru is naast Chili en Marokko de belangrijkste leverancier voor Europa buiten het Europese seizoen. Peru kan gedurende een relatief lange periode leveren, aangezien verschillende regio's met verschillende oogstperiodes geschikt zijn voor blauwe bessenteelt. De IPD heeft daarom enkele blauwe bessentelers uit Peru, maar ook uit andere IPD-partnerlanden in haar programma.

Hoe groot is de concurrentie uit Spanje bij deze producten?
Regionaliteit is ook bij deze producten een trend, dat is een voordeel voor Spanje. Maar het aanbod daar is niet voldoende om het hele jaar de Europese vraag te kunnen dekken. Inkoopmarkten zoals Ecuador, Colombia en Peru zijn daarom interessant. Dit is één van de redenen waarom we deze landen als partnerlanden in ons programma op hebben genomen.

Zijn er naast Hass ook andere avocadorassen die geteeld en verkocht worden? 
In Ecuador, Colombia en Peru worden veel verschillende avocadorassen geteeld, naast Hass bijvoorbeeld ook Fuerte, Lorena, Santana, Ettinger, Reed en Edranol. Voor de export naar Europa speelt Hass echter veruit de grootste rol. Daar zijn verschillende redenen voor, maar niet in de laatste plaats zijn de consumenten aan Hass avocado's gewend. Ook de IPD-bedrijven hebben zich gespecialiseerd in Hass avocado's voor de export.

Moet men dit jaar op leveringstekorten of -problemen rekenen, zowel wat betreft het luchttransport alsook wat betreft het scheepstransport?
De logistieke situatie is zeer gespannen. De telers in het IPD-programma vertellen ons dat ze momenteel enorme problemen hebben om containers voor hun producten te vinden en dat de prijzen voor hun vracht vele malen hoger liggen dan normaal. Bij de luchtvracht is de situatie vergelijkbaar. Dat komt aan de ene kant door de gevolgen van de pandemie die al twee jaar duurt, zoals lockdowns in Chinese havens, het uitblijven van passagiersvluchten en het daaruit voortvloeiende verlies van extra laadcapaciteit, enzovoort. Daarnaast zorgt de oorlog in Oekraïne nu voor extra druk op de toch al verstoorde leveringsketens, bijvoorbeeld vanwege de stijgende energiekosten of omdat vracht naar Rusland en Oekraïne omgeleid moet worden naar andere havens.

Hoe groot is het aandeel of wat zijn de groeipercentages van de biologische teelt in de drie landen vergeleken bij de conventionele teelt?
De vraag naar biologische producten in Europa is ook in 2021 opnieuw gestegen, ondanks een groeirecord in het voorgaande jaar. De Duitse teelt van groenten en fruit kan deze hoge vraag niet alleen aan. Telers in Ecuador, Colombia en Peru hebben deze trend herkend en behoren nu al tot de belangrijkste leveranciers van biologische producten aan de EU.

Ook wij van de IPD wijzen bedrijven in ons programma op het potentieel van biologische producten voor de export. We adviseren de telers over de mogelijkheden en het certificeringsproces. Veel bedrijven erkennen de mogelijkheden van de biologische teelt. Het verhandelde volume is echter nog steeds laag vergeleken bij conventionele producten, zodat ook kleinere hoeveelheden interessant zijn voor Europese inkopers. Vergeleken bij de conventionele teelt is de biologische teelt echter nog steeds een niche. Slechts ongeveer één procent van het areaal in Ecuador, Colombia en Peru wordt voor de biologische teelt gebruikt. Maar uit onze ervaring blijkt dat steeds meer telers inzetten op biologische teelt, omdat ook de consumenten steeds meer naar biologische producten vragen.

Voor meer informatie:
Daniel Oppermann
Import Promotion Desk
c/o sequa gGmbH
Alexanderstr. 10
D-53111 Bonn, Duitsland
Tel: +49 (0) 228 909 0081 0
info@importpromotiondesk.de 
www.importpromotiondesk.de

Publicatiedatum: