Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Voor pendeldienst Azië-Europa
Maersk lanceert het grootste containerschip ooit
Containerschepen worden steeds groter. Het nieuwe containerschip van dit jaar, the Triple E, is 400 meter lang en is groter dan het Olympisch stadion in Londen. Als de Triple E in juni in gebruik genomen wordt, zal dit het langste schip op zee zijn. Ieder schip heeft net zoveel staal in zich als 8 Eiffeltorens bij elkaar en heeft een capaciteit van 18.000 TEU containers. Om enig idee te krijgen van de omvang: het schip is gelijk aan 30 treinen, ieder 1,6 km lang en twee containers hoog, in staat om 36.000 auto’s te vervoeren of 863 miljoen blikjes groenten.
De huidige lange containerschepen, behalve enkele nieuwe schepen, kunnen net door het Suezkanaal. Echter zij kunnen maar een klein aantal wereldhavens aandoen. Geen enkele Amerikaanse haven is uitgerust voor deze schepen. Het hoofddoel van deze nieuwe schepen is om een Azië-Europa lijn voor Maersk op te zetten.
“Schepen zijn de laatste jaren alleen maar groter geworden,” zegt Paul Davey van Hutchison Ports, die werken vanuit Felistowe in Engeland, een van de havens die de Triple E zal verwelkomen. ”De uitdaging voor de havens is om vooruit te investeren in de groeiende scheepscapaciteit en proberen altijd een stap voor te blijven. Wanneer de schepen groter worden, is het mogelijk om meer vracht te vervoeren, waardoor het brandstof verbruik per ton aan vracht minder wordt.”
Grotere schepen brengen hun eigen problemen mee. Eigenaren kijken naar een snelle verwerking en willen graag een schip binnen 24 uur lossen, waardoor in de haven veel meer containeropslag nodig is en het transport verder ook moet worden versterkt.
Maersk geeft aan dat Triple E het meest milieu vriendelijke containerschip van dit moment is. ( De drie E’s staan voor economische besparing, efficiënter energieverbruik en milieuvriendelijk). Hoewel het nieuwe schip 3 meter langer is dan de nu dienst doende Emma Maersk, kan de nieuwe uitvoering 16% meer aan vracht vervoeren.