Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Milieuvriendelijke coating voor bananen

Empa en Lidl Zwitserland hebben samen een beschermende coating voor groenten en fruit op basis van cellulose ontwikkeld. De nieuwe coating wordt gemaakt van pulp van geperste groenten- en fruitschillen. Dankzij dit innovatieve project kan worden bespaard op verpakkingsmaterialen en voedselverspilling worden voorkomen. 

Plastic verpakkingen beschermen groenten en fruit tegen bederf maar veroorzaken ook veel afval. Samen met retailer Lidl Zwitserland ontwikkelden de onderzoekers van Empa een beschermende coating voor groenten en fruit op basis van hernieuwbare grondstoffen. Lidl koos Empa als partner voor dit project omdat dit laboratorium al tientallen jaren onderzoek doet naar celluloseproducten. 

Fruit thuis langer vers houden
Het team van het Cellulose & Wood Materials-laboratorium van Empa werkte ruim een jaar aan de ontwikkeling van een speciale, beschermende cellulosecoating die geschikt is voor groenten en fruit. Het resultaat: gecoate AGF met een beduidend langere houdbaarheid. Testen wezen uit dat bananen bijvoorbeeld een week langer goed bleven. Hiermee kan voedselverspilling fors worden teruggedrongen. "Het voornaamste doel is om in de toekomst een deel van de verpakkingen op basis van aardolie te vervangen door dit type bio-coatings," zegt Gustav Nyström, hoofd van het Empa-laboratorium. 

Het cellulosemateriaal wordt verkregen uit geperste groenten- en fruitschillen. Afbeelding: Manifesto Films, Lidl Schweiz

Uitrol
In de zomer werd een veelbelovende, in 2019 geïnitieerde, eerste studie succesvol afgerond, en ging het hoofdonderzoek van start. De door Empa ontwikkelde celluloselaag zal de komende twee jaar verder worden getest en verbeterd in samenwerking met Lidl Zwitserland en een AGF-leverancier. Het project wordt gesteund door Innosuisse, het Zwitserse agentschap voor innovatie. Het doel is om  deze nieuwe technologie na een succesvolle pilot uit te rollen naar alle 150 Lidl-filialen in Zwitserland.

Voor meer informatie: empa.ch

Publicatiedatum: