Gorete Pinto-Teixeira, de Lilot Fruits:

“Frankrijk importeert dit jaar 60% minder passiefruit”

Een exotisch product dat niet meer weg te denken is uit de supermarktschappen, het Vietnamese passiefruit, kampt dit jaar met grote bevoorradingsproblemen: voor de Franse markt zijn de importpartijen met 60% gedaald. Weersomstandigheden, het transport, consumptiepieken, lockdown, nieuwe zaden... Gorete Pinto-Teixeira, bevoorradingsdirecteur bij Capexo, deelt haar analyse van deze nog nooit eerder meegemaakte situatie.

In Vietnam wordt passiefruit steeds schaarser
Het eerste probleem waar importeurs mee te maken hadden en hebben is met een daling van de beschikbare partijen passiefruit. Dit is al voelbaar sinds april 2021. De oorzaak? Het Chinese festival van Quingming, dat een ongewoon grote vraag genereerde, met handelaren daar die tijdens het selecteren van de producten minder veeleisend waren dan die op de Franse markt en bereid waren hoge prijzen te betalen voor passiefruit uit Vietnam. Het resultaat was een tekort aan producten voor alle importeurs.

Deze situatie werd nog eens verergerd door het besluit van de Vietnamese regering een paar maanden eerder om de invoer van passiefruitzaden uit Taiwan te verbieden, om de ontwikkeling van lokale zaden te kunnen stimuleren en de afhankelijkheid van het land van invoer te verkleinen. De lokale Vietnamese passiefruitzaden zijn echter van niet zo'n goede kwaliteit en presteren ondermaats in vergelijking met de Taiwanese zaden. Dit betekent dat het aantal nieuwe velden waarop passiefruit wordt geteeld kleiner is.

Bovendien waren de weersomstandigheden voor die velden rampzalig: stortregenbuien, orkanen en stormen van juli tot oktober. Deze onstuimige weersomstandigheden hebben een verlies aan partijen veroorzaakt en de bewaarcapaciteit van het fruit in de loop van de tijd flink aangetast.

Covid-19-crisis heeft een blijvende impact op het beschikbare aanbod
Het Vietnamese passiefruitseizoen van 2021 laat zien dat de Covid-19-crisis nog lang niet tot het verleden behoort. Hô-Chi-Minhstad ging tussen juli en oktober 2021 maar liefst drie maanden in een strenge lockdown, wat leidde tot een sterke vermindering van de beschikbare arbeid op de velden en een beperking van de toegang tot internationaal transport. Een extra probleem dat ook op dit moment heel concreet voelbaar is, is het feit dat het aantal geïmporteerde partijen passiefruit met 60% is gedaald opzichte van de eerste maanden van 2021.

De pandemie heeft bovendien een blijvende klap toegebracht aan de transportcapaciteit, aangezien tot voor kort in ieder geval nog één route een snelle verbinding tussen Vietnam en Frankrijk mogelijk was. Nu het aantal vliegtuigen voor luchtvracht is teruggeschroefd, moeten importeurs een hoge vrachtprijs betalen.

De stijging van de vrachtprijs heeft invloed op de verkoopprijs
Dit is het sluitstuk van een toch al complexe situatie: tijdens de drie maanden van de lockdown in Vietnam bleven veel producten in de havens achter en kozen handelaren ervoor hun toevlucht te nemen tot luchtvervoer. Dit heeft in de periode maart tot september 2021 geresulteerd in een sterke stijging van de hoeveelheid luchtvracht tussen Vietnam en Frankrijk van 15%.

De recente stijging van de vrachtprijs naar 3,5 $/kg is nu al bepalend voor de invoer van passiefruit en deze situatie zal de komende weken niet veranderen.

Voor meer informatie: Gorete Pinto-TeixeiraLilot Fruits – Capexogorete.pinto@capexo.fr 


Publicatiedatum:
© /



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven