Pink Lady verwacht bruto-oogst 225-230.000 ton in Europa

Van 5 tot 7 oktober 2021 was de Pink Lady® Europe Associatie aanwezig op de Fruit Attraction-beurs in Madrid. Pink Lady Europe verwelkomde in totaal 8.000 bezoekers op haar stand van 72m2 van 100% karton, er werden 2.000 ijslollies geproefd - gemaakt door de beroemde patissier Christian Escribà die op de stand aanwezig was - en er vonden 10.000 rechtstreekse contacten plaats tussen de teams van Pink Lady en hun partners. 



Iets lagere opbrengst
Voor dit seizoen verwacht de Associatie een oogst van ongeveer 225-230.000 ton bruto, een daling van 15% ten opzichte van N-1 als gevolg van de vorstgolf die de boomgaarden van Pink Lady Europe aan het einde van de bloei heeft getroffen. Naar schatting is ongeveer 15% van de totale bruto-opbrengst van de vruchten aangetast, maar de rijpende appelen zijn van goede kwaliteit. 

In het kader van blijvende vooruitgang blijft Pink Lady Europe haar handvest van verbintenissen implementeren ten behoeve van de 4 gebieden waarvoor zij zich inzet (milieu, producenten, gebieden, consumenten) om zo de kwaliteit van de appelen en de duurzaamheid van de boomgaarden te garanderen. Meer specifiek: 

  • Ontwikkeling van duurzame verbintenissen: de invoering van kartonnen verpakkingen voor Pink Lady en PinKids om het gebruik van wegwerpplastic uit te bannen, gaat door en zal tegen 2022 volledig operationeel zijn. 
  • Behoud van de biodiversiteit: Pink Lady heeft een partnerschapsovereenkomst ondertekend met de LPO, een lid van het Bird Life International-netwerk voor natuurbehoud, met als doel "de rol van de landbouw bij de bescherming van de biodiversiteit te versterken". Dankzij dit partnerschap kan de LPO beschikken over 550 hectare van de boomgaarden van Pink Lady® om gegevens over fauna te verzamelen. Vervolgens zal samen met de producenten van Pink Lady een bewustmakingsprogramma worden opgezet om hen te helpen de nodige agro-ecologische infrastructuren op te zetten. 
  • Innovatie en technologie voor duurzamere productie: het Pink LAB is een soort incubator-start-up. Het gaat op zoek naar bedrijven en helpt ze hun technologie te ontwikkelen om de duurzaamheid en efficiëntie van de productie te verbeteren door deze aan te passen aan de specifieke kenmerken van de teelt van Pink Lady®. Zo kunnen ze producenten ondersteunen met innovaties en hen duurzamere productiemethoden aanbieden.

Twee voorbeelden van projecten: 

  • Project Oogst 2021-project: dit najaar, sortering 2.0 dankzij beeldvormingstechnologieën die het mogelijk maken de kleur en de grootteverdeling van een palox te schatten. Clarifruit is een in samenwerking met het IRTA ontwikkeld instrument. Het wordt momenteel getest in een netwerk van Pink Lady-stations, waardoor het op termijn mogelijk zal zijn de "pack-out"-trends in de boomgaard te bepalen en zo de oogstwerkzaamheden beter te beheren.
  • Project 2021-2022: partnerschap met ITK, een specialist op het gebied van "connected services" voor de land- en tuinbouwsector, voor het opzetten van een ADO met kaarten met weersvoorspellingen en waarschuwingen, en met name koudekaarten die zijn afgestemd op de regio en het fenologische stadium van het ras, waardoor de producenten het beheer van de boomgaarden kunnen verbeteren en kunnen anticiperen op risico's.

Voor meer informatie:
Daphné Annino
Pink Lady Europe
daphne.annino@pinkladyeurope.com
www.pinkladyeurope.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven