Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Introductie nieuwe Franse appelmerken

Novadi, door Franse kwekers opgericht in 1995, is gespecialiseerd in het kweken van rassen en de ontwikkeling in Frankrijk en in het buitenland van appelrassen die resistent zijn tegen plagen en ziekten als schurft. Novadi is pionier op het gebied van de selectie van resistente appelrassen en staat bekend om rassen als Story® Inoredcov en Arianecov Les Naturianes®. Dit jaar presenteert Novadi verschillende nieuwe appelrassen en drie nieuwe geregistreerde handelsmerken.

Presentatie van de rassen en nieuwe merken: 10 bijeenkomsten in Frankrijk en Italië
Om de nieuwe rassen aan de geïnteresseerde partijen te kunnen introduceren, organiseerde Novadi tussen augustus en oktober 2021 rassenpresentatiebezoeken in heel Frankrijk en bij het Agrion-experimentstation in Italië. “We hebben de Galy Inobicov, de Lory Inogocov en de Mandy Inolovcov-rassen gepresenteerd. Deze rassen zijn alle drie resistent tegen de veel voorkomende soorten schurft en alle drie hebben ze interessante (smaak)eigenschappen. Voor elk van deze appelen worden zowel gedeponeerd handelsmerken geleverd, namelijk Galy, Lory en Mandy, als gerelateerde communicatiemiddelen”, legt Clarisse Auvinet van Novadi uit.

De rode Galy is interessant vanwege het productiepotentieel, met een vroeg rijpingsproces (een week na Gala). “Het fruit, zoet en stevig, heeft een goed kleurpotentieel, zelfs in mediterrane gebieden. Ook deze appel heeft een goede bewaarcapaciteit.”

Lory is een gele appelsoort.
“De appel doet het over het algemeen goed, van teelt tot beheer, opslag en smaakkwaliteit. Het vruchtvlees is stevig en sappig.”


Mandy is een tweekleurige appelsoort. “De appel is aangepast aan de omstandigheden in alle traditionele teeltgebieden.”. Clarisse Auvinet voegt hier nog aan toe dat de appel populair is vanwege de smaakkwaliteit en vanwege het feit dat deze gemakkelijk te beheren is in de boomgaarden.

De bijeenkomsten waren voor Novadi de gelegenheid om de nieuwe merken te onthullen en de strategie van die merken toe te lichten. “We willen onze klanten ondersteunen bij de ontwikkeling van nieuwe rassen door een aantal promotietools te ontwikkelen, de afzet te faciliteren en het dankzij een sterke identiteit promoten van hoogwaardig fruit. De merken Galy, Lory en Mandy zijn gericht op en toegankelijk voor alle telers en verkopers van de rassen Inobicov, Inogocov of Inolov cov, via een jaarlijkse merklicentie. Deze merklicentie omvat een aantal beknopte specificaties met betrekking tot de teelt.”

Rustieke appel die meer geschikt is voor biologische landbouw
Garance Lespincov was het laatste ras dat Novadi presenteerde. Deze appel, geïdentificeerd door de GRAB, is rustiek en heeft een beperkte gevoeligheid voor schurft,  meeldauw en hemlockwollige adelgide. De gekleurde vrucht is zeer stevig en heeft geurige aroma's.

Ambitieus selectieprogramma
Novadi werkt al meer dan 25 jaar met INRAe samen aan de ontwikkeling van een gemeenschappelijk rassenselectieprogramma. Novadi regelt vervolgens de ontwikkeling en de afzet en houdt zich bezig met de ontwikkeling van een marketingstrategie aangepast aan elk nieuw ras.

“De pijler van ons programma is het ontwikkelen van resistentie tegen plagen. Daarnaast richten we ons op de het verbeteren van de (smaak)kwaliteit, het teeltproces en de aanpassingen aan verschillende soorten grond.

De ontwikkeling van een nieuw ras kan tussen de 15 en de 20 jaar duren. Daarom is het noodzakelijk om te anticiperen op de toekomstige behoeften van telers en consumenten. De hoofdlijnen van het programma, zoals het integreren van resistentie tegen plagen, het verbeteren van de smaakkwaliteit, het teeltproces en het verlengen van de houdbaarheid, blijven belangrijke doelstellingen van het programma. Een andere grote uitdaging wordt de aanpassing aan klimaatverandering met bijvoorbeeld rassen die bij warmere temperaturen ook mooi verkleuren.”

De Novadi-rassen worden op de markt gebracht door de 13 Franse aandeelhouders van het bedrijf. De rassen worden bovendien verspreid via een netwerk van licentiehouders over de hele wereld. "De ontwikkeling van onze rassen is erg dynamisch in Europa en begint actief bij onze licentiehouders, bijvoorbeeld in Zuid-Afrika of de Verenigde Staten.” 

Voor meer informatie:
Clarisse Auvinet
Novadi
www.novadi.fr