Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joey Deen, Denimpex:

"Steeds groter aanbod Medjoul-dadels, maar afzet neemt ook toe"

Tholen - De markt voor Medjoul-dadels is in de loop der jaren veranderd van een vraag- in een aanbodmarkt, constateert Joey Deen van Denimpex uit Amsterdam. "Tot enkele jaren geleden waren er jaar op jaar tekorten, waardoor de prijzen opliepen. Als gevolg hiervan zijn zowel gevestigde teeltlanden als Mexico, de VS en Israël als nieuwe landen, zoals Jordanië en Palestina jaarlijks fors meer dadels gaan telen. Nu komt die nieuwe aanplant pas na vijf jaar in volle productie, dus dat heeft geleid tot overproductie."

"Wij hebben al jaren onze leveranciers in deze markt met directe import vanuit Israël, Jordanië, Palestina, de VS en Mexico. Opvallend is dat landen als Saudi-Arabië, waar vanouds vooral veel dadels geconsumeerd werden, inmiddels ook meer gaat exporteren om hun volumes kwijt te raken", vervolgt Joey. "Wel moet ik zeggen dat de opkomende landen zich kwalitatief goed hebben ontwikkeld. Die Medjouls doen niet onder voor de andere origines en bovendien zijn ze prijstechnisch een stuk gunstiger. Tussen de verschillende herkomsten zitten grote verschillen. Momenteel verkoop je een doos dadels van 5 kg, tussen de 27 en 45 euro, afhankelijk van origine."

Hoewel het aanbod op de markt groter wordt, blijft de verkoop van dadels in trek. De grootste afzettak voor de dadels vormen de etnische winkels. Daar zijn er in Nederland niet eens schrikbarend veel van, maar in landen als België en Duitsland is die markt een stuk groter", aldus de importeur. "Bovendien zie je dat de dadels ook wel door duursporters op social media wordt gepromoot, dus de mensen worden steeds bewuster van de gezondheidsvoordelen. Wel blijven de winterperiode en de Ramadan met afstand de belangrijkste verkoopperiodes voor de dadels."

Voor meer informatie:
Joey Deen
Denimpex B.V.
Sint Antoniesbreestraat 10
1011 HB Amsterdam
+31 (0)20 6246390
joey@denimpex.nl
www.denimpex.nl