Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Beschermd Australisch mangoras exclusief in El Corte Inglés

Eerste mango's uit Alicante liggen weer in de winkel

De eerste mango's van het seizoen uit het Spaanse Alicante liggen weer in het schap. In Spanje werden mango’s tot voor kort alleen maar in Malaga en Granada geteeld. De mango uit Alicante, die onder het merk Ibérica Fresh op de markt wordt gebracht, wordt exclusief in Spanje verkocht in de fruitwinkels van de warenhuisketen El Corte Inglés.

"Dit jaar zijn we vroeger van start kunnen gaan en zijn we ook de eerste die mango's uit Spanje op de markt brengen", zegt Pedro Pérez Marín, medeoprichter en directeur Business Development bij Ibérica Fresh. "We telen de mango's op de flank van een berg, op slechts 3 km van de kust. Het gaat om een zone met een microklimaat dat bijna als tropisch bestempeld kan worden, aangezien de gemiddelde temperaturen hoog zijn en er weinig kans is op vorst", voegt hij eraan toe.

De mango uit Alicante is van de beschermde variëteit RA17, ontwikkeld in Australië na 17 jaar onderzoek en ontwikkeling. In Australië is hij ongeveer 6 jaar geleden op de markt gebracht. Het ras wordt in Spanje alleen in Alicante geteeld en is beschikbaar van half augustus tot eind september.

"We hebben het over het eerste beschermde mangoras dat in Spanje op de markt wordt gebracht. Deze mango combineert de beste eigenschappen van de gebruikelijke variëteiten die we op de markt vinden. De belangrijkste voordelen zijn het lage vezelgehalte, de kleine pit, een onvergelijkbare zoetheid, een vleugje steenfruit in de smaak en een zeer fijne textuur", zegt Pedro Pérez.

"De elegantste mango, van boom tot bord'' is de simpele maar krachtige slogan waarmee het bedrijf haar mango voorstelt. "We bedekken de bomen met netten van 6 meter hoogte die de gewassen beschermen tegen de weersomstandigheden en die tegelijk de zonnestralen op een homogene manier doorlaten", vertelt Pedro Pérez. "Het is ons doel om de Spaanse huishoudens van kwaliteitsvol vers fruit te voorzien dat in Spanje wordt geteeld. Dag na dag krijgt elk stuk fruit afzonderlijk de beste zorg en behandeling."

Het product wordt exclusief aangeboden in de warenhuisketen El Corte Inglés in heel Spanje. "We hebben dit product exclusief willen lanceren via een distributeur die de waarde ervan volledig begrijpt. Mogelijk tekenen we een exclusiviteitscontract voor de komende 5 à 10 jaar. Dit is een beschermd ras, de telers zijn mangofans en -experts, de afzet stoelt op een merkstructuur, de communicatie naar de consument toe staat volledig op punt en we konden ons geen betere commerciële partner bedenken", benadrukt Guillermo de Scals, agronoom en directeur van Ibérica Fresh.

De oogst zal beperkt zijn, want dit is nog maar het tweede jaar dat er productie is en alleen het fruit dat aan de Ibérica Fresh-normen voldoet, mag onder het merk worden afgezet. "De mango’s rijpen aan de boom en worden alleen geplukt wanneer het optimale rijpheidspunt is bereikt. Dagelijks vindt er een oogstronde plaats om het geschikte fruit te plukken dat daarna binnen 24 uur in de winkel komt te liggen", zegt Guillermo de Scals.

"Over ongeveer 5 jaar willen we al 6 keer zoveel mango’s op de markt brengen. We zullen daarmee een van de belangrijkste mangotelers in Spanje zijn. Gezien het feit dat het productievenster in Alicante vrij kort is, onderzoeken we de mogelijkheid om dit ras ook in Peru of Brazilië te telen, net op dezelfde manier als het hier wordt geteeld. Als de tests bevredigend zijn, kunnen we over ongeveer 2 jaar ook in Zuid-Amerika telen. Daarmee zal onze productiekalender aanzienlijk worden uitgebreid", blikt Pedro Pérez al vooruit.

Door de QR-code op het label te scannen, kan de consument een filmpje bekijken waarin de waarden en de voordelen van het product worden uitgelegd, net als de traceerbaarheidgegevens van elk stuk fruit.

Voor meer informatie:
Pedro Pérez Martín
Ibérica Fresh
+34 639 22 55 05
pedro@brandsxpansion.com
www.brandsxpansion.com 

Publicatiedatum: