Pedro Marques, Frutas Classe:

"De Portugese aardbeienmarkt is stroef, met sombere prijzen"

Pedro Marques van Frutas Classe in Portugal: "We zijn dit jaar een beetje laat begonnen. Dat kwam door het koude weer aan het begin van het jaar. Normaal gesproken beginnen we begin maart, maar dit jaar was het een maand later."

Hij weet nog niet hoe het fruit zal smaken en wat hun opbrengsten zullen zijn. Maar ze hebben wel een maand verloren. "De huidige marktsituatie is stroef, met sombere prijzen." Deze lage prijzen worden betaald in voornamelijk Spanje, wat een enorme druk op de markt legt. Het is tot nu toe erg moeilijk geweest."

"We hopen dat de opbrengst zal toenemen en dat de prijzen zich in de komende weken en maanden op een hoger niveau zullen stabiliseren." Spanje is de belangrijkste concurrent van dit Portugese bedrijf. "Onze producten verschillen echter."

Gematigd klimaat
"Ons klimaat is vrij gematigd. Dat betekent dat onze aardbeien langzamer groeien en steviger zijn met een langere houdbaarheid. Zelfs als het dezelfde rassen zijn kan de textuur van de aardbeien verschillen." Het bedrijf teelt drie belangrijke aardbeienrassen, Rocieras, Fortuna en San Andreas. Al deze rassen worden geteeld in de vollegrond, zowel overdekt als in de zon.

Pedro vertelt dat ze een langer seizoen hebben dan Spanje. "Wij hebben het grootste deel van het jaar aardbeien. Het is meestal alleen in januari en februari dat we dit fruit niet hebben. Hier in ons gebied, in de buurt van de kust op 100 km ten noorden van Lissabon, piekt de oogst net na het midden van het jaar."

"Het is een beetje anders dan in Spanje, waar het maart of april is. Onze oogst is op zijn top in juni tot augustus. Dat komt ons ten goede, want als de kwaliteit van de producten uit het zuiden achteruit begint te gaan, zijn onze aardbeien nog goed."

Frutas Classe zet voornamelijk aan Portugese supermarkten af. Ze leveren ook rechtstreeks aan supermarkten in Polen en ze exporteren naar Spanje, Frankrijk en Zwitserland. Marques: "We exporteren nog niet rechtstreeks naar Noord-Europa." Maar uitbreiding van de export is het belangrijkste doel van het bedrijf. Het wil gaan leveren aan landen als België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Doelstelling voor vijf jaar
"Ons doel voor de komende drie tot vijf jaar is om in elk van die landen een partner te vinden. Zij moeten ons merk vertegenwoordigen." Het merk, 'Amorango' (Love Strawberries), heeft de prijs "smaak van het jaar 2021" gewonnen en is al vrij bekend in Portugal.

Het bedrijf ziet deze uitbreiding als zijn grootste uitdaging. "We willen onze merken laten groeien en onze producten uitbreiden. We willen producten beschikbaar hebben wanneer de kwaliteit van de producten uit andere regio's begint af te nemen. Daarvoor is onze locatie, met zijn milde klimaat, een groot voordeel."

Deze gematigde teeltomstandigheden, in combinatie met het respect voor de natuurlijke hulpbronnen, met name het gebruik van water, zorgen ervoor dat de aardbeien van Frutas Classe goed te transporteren zijn. "De aardbeien kunnen onze Europese klanten in goede staat en met een optimale houdbaarheid bereiken." 

Voor meer informatie:
Pedro Marques
Frutas Classe
+351 918 384 498
pedromarques@frutasclasse.pt
www.frutasclasse.pt


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven