Sterke Europese markt voor Dominicaanse biobananen

"De aanvoer van bananen uit de Dominicaanse Republiek is momenteel lager dan normaal," zegt José Bernard van Coopabando, een coöperatie van kleinschalige biologische bananenteeltbedrijven. "Hoewel onze winters niet zo koud zijn als voorheen, ligt de temperatuur momenteel wel lager dan normaal in de Dominicaanse Republiek. Hierdoor is onze productie trager en werken we op 70% tot 80% van onze capaciteit en dat is 10% tot 15% lager dan voorgaande jaren."


 
Sterke Europese markt
Het merendeel van de Dominicaanse bananen is bestemd voor Europa. "Bij Coopabando gaat 80% van de oogst naar Frankrijk en wordt de overige 20% naar markten in met name Noord-Europa geëxporteerd. Voor de Dominicaanse Republiek als geheel zijn het VK, Frankrijk en Duitsland de grootste afzetmarkten," legt Bernard uit. 

"De Europese markt is momenteel sterk. In de winter is er altijd sprake van een goede vraag naar bananen. Nu de productie lager is, verkopen we alles dat we telen. Ik maak me echter wel zorgen over het komende zomerseizoen, wanneer de aanvoer weer groter wordt en de vraag afneemt. De markt zal dus niet zo gunstig blijven als nu het geval is," vervolgt hij.

Naast het feit dat de beschikbaarheid van Dominicaanse bananen lager is als gevolg van koud weer, is ook de productie in Ecuador momenteel lager. "Hier heeft men recent met slecht weer te maken gehad. Aangezien dit land een belangrijke bananenteler is, hebben veranderingen in de aanvoer van Ecuadoraanse bananen rechtstreeks impact op de wereldmarkt en dat merken wij nu ook."


 
Hogere productiekosten en stabiel prijsniveau raken telers
Ondanks de sterke markt zien de telers van Coopabando geen veranderingen in het prijsniveau. "We verkopen op basis van jaarcontracten met vaste prijzen. De veranderingen op de markt hebben dus geen invloed op de prijzen die wij ontvangen," legt Bernard uit. Bovendien wordt het grootste deel van de Dominicaanse bananen biologisch geteeld en de prijstrends voor bioproducten zijn altijd anders dan die voor de rest van de markt. 

Hoewel de prijzen die de telers voor hun bananen ontvangen hetzelfde zijn gebleven, zijn de productiekosten wel gestegen. "Iedereen in de sector wordt hierdoor geraakt," zegt Bernard. "De prijzen van papier en karton zijn als gevolg van de pandemie gestegen en ook de productiekosten stijgen met de dag. Wij kunnen onze prijzen niet verhogen, omdat we werken met een gecontracteerde prijs. We zijn ook begonnen ons plasticverbruik te verminderen en maken gebruik van een plastic of papieren banderol voor onze bananen in plaats van plastic zakken. Hierdoor kunnen verwerkers in de EU veel geld besparen op arbeid en verpakkingsmateriaal en wordt het plasticgebruik verminderd, maar zij nemen noch materiaalkosten noch arbeidskosten mee in de prijzen."
 
"Daarnaast proberen Europese retailers hun prijzen verder te verlagen en verhogen certificeringsinstanties hun eisen en prijzen," vervolgt Bernard. "De grote supermarktketens proberen eenzijdig de prijzen van Latijns-Amerikaanse bananen omlaag te brengen en dat is erg oneerlijk, met name vanwege de hogere productiekosten en ook omdat de Europese markt de voorkeur geeft aan duurzaam geteelde bananen met diverse keurmerken. Certificeringsinstanties verhogen de certificeringskosten en -eisen ieder jaar. Samen met de supermarkten stellen zij onze sector dus voor een enorme uitdaging," zegt Bernard tot slot. 


 
Voor meer informatie: 
Jose Bernard
Coopabando
+1 809 572 6219
jose@coopabando.com


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven