Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Chiquita lanceert ‘30BY30’-programma voor verlaging CO2-uitstoot

Chiquita lanceert een programma om de CO2-uitstoot van haar activiteiten tegen eind 2030 met 30 procent te verlagen. Dit zogeheten ‘30BY30’-programma is ingediend bij het SBTi (Science Based Target Initiative), dat verantwoordelijk is voor het meten van en rapporteren over de vooruitgang van Chiquita. "Hiermee is Chiquita het eerste internationale fruitbedrijf dat zich inzet om zijn doelen en de vooruitgang ervan onafhankelijk te laten controleren en verifiëren", aldus het bedrijf. 

Begin 2020 heeft Chiquita opdracht gegeven voor een onderzoek naar de CO2-voetafdruk van het bedrijf, om zo te bepalen wat de belangrijkste aandachtsgebieden zijn voor CO2-uitstootverlaging in overeenstemming met het Verdrag van Parijs. Op basis hiervan heeft Chiquita een volledig stappenplan uitgewerkt tot 2030. Hierin zijn duidelijke doelstellingen geformuleerd, onder meer om energieverbruik te verminderen, over te schakelen op groenere elektriciteit met behulp van zonnepanelen of windturbines, dieselgebruik te vervangen door biobrandstoffen of elektrische voertuigen, en de stikstofuitstoot van meststoffen te verminderen.

Bij Chiquita krijgen telers een belangrijke plaats in de organisatie en is landbouw de kern van de activiteiten. “Wij geven om onze planeet en onze plaats daarop”, zegt Carlos Flores, President van Chiquita. “We verbouwen al meer dan 120 jaar land in Midden-Amerika, en we zijn er getuige van dat ons klimaat aan het veranderen is. De opwarming van de aarde zorgt voor meer regen, orkanen en overstromingen die een negatieve invloed hebben op de bestaanszekerheid van onze werknemers, hun gezinnen en de gemeenschappen waarin ze leven, evenals een consistente productbeschikbaarheid voor onze klanten en consumenten. We vinden het dan ook belangrijk om onze bijdrage te leveren aan een leefbare wereld, voor zowel werknemers als klanten.”

Achter de blauwe sticker
Het CO2-initiatief is slechts een onderdeel van Chiquita’s algemene aanpak van klimaatverandering. In totaal bestaat de Behind the Blue Sticker-benadering van duurzaamheid uit drie aandachtsgebieden. Via de Farmers’ Code en met systematische verjonging en herinrichting van landbouwbedrijven maakt Chiquita de landbouw zo CO2-efficiënt mogelijk. Het programma Being a Good Neighbor investeert in de sociale infrastructuur van gemeenschappen, herbebossing en bescherming van biodiversiteit door middel van gemeenschapsprojecten. Als onderdeel van het programma For the Greater Good hoopt Chiquita dat ‘30BY30’ andere organisaties in de industrie zal inspireren om hun eigen wetenschappelijk onderbouwde doelstellingen voor CO2-vermindering te volgen.

"Voor Chiquita betekent deze ’30BY30′-inzet een spannende mijlpaal in onze langdurige toewijding aan duurzaamheid en het plaatst Chiquita voorop in de strijd tegen klimaatverandering", besluit het bedrijf. 

Publicatiedatum: